Proost! Patrick Stoof en Kasper van Kooten begonnen maandagavond aan hun nieuwe bierprogramma op NPO 2. Leven in de brouwerij trok 329.000 kijkers.
In Leven in de brouwerij gaan bierliefhebber Patrick Stoof en zijn vriend Kasper van Kooten op zoek naar het geheim achter de lekkerste bieren van Nederland. Hun uiteindelijke doel: na 10 afleveringen een perfect eigen biertje brouwen. Om inspiratie op te doen bezochten de presentatoren in aflevering 1 onder meer twee 'thuisbrouwers'. De dames gebruiken gewoon hun eigen huis- en badkamer om bier te maken - zomaar op drie hoog achter in Amsterdam. Patrick en Kasper proefden er natuurlijk op los.
De oplettende kijkers zagen dat Leven in de brouwerij behoorlijk wat weg heeft van het Vlaamse programma Tournée Générale, waarin Jean Blaute en Ray Cokes het bierlandschap in België verkennen. Ook deze heren rijden rond in een Volkswagen-busje en maken aan het eind van de reeks een eigen bier.
Leven in de brouwerij is inderdaad een remake van het Belgische format, vertelde Patrick Stoof in een interview met Televizier. "Ik vond Tournée Générale al een machtig mooi programma, dus ik hoefde niet lang na te denken toen Avrotros me voor de Nederlandse versie benaderde." En dus maakt na Vlaanderen ook Nederland kennis met zijn eigen biercultuur. Door de verhalen van een heuse 'bierprofessor' en een brouwende vriendengroep kregen veel NPO 2-kijkers zelf meteen inspiratie.
Helemaal het einde
Recht tegenover Leven in de brouwerij trok NPO 1 de meeste kijkers: Radar had er maar liefst 1,8 miljoen. RTL 4 was een goede tweede met 1,1 miljoen kijkers voor realityshow Helemaal het einde!. Vooral de avonturen van de naar Chili geëmigreerde familie Pos maakten op Twitter de tongen weer los.
In de aflevering van maandag bleken de Posjes, die in Chili een wijngaard willen runnen, hun geld er behoorlijk hard doorheen te jagen.
Het familiediner
Fans van Het familiediner moesten het al twee weken zonder ruziënde families doen. Eerst een week waarin het NPO 1-programma last-minute werd geschrapt, daarna een week met het Depressiegala in plaats van de limo-show van Bert van Leeuwen... Gisteren was het eindelijk weer tijd voor een nieuwe aflevering. 1,1 miljoen mensen zagen hoe deelnemer Henny de vloer aanveegde met de plotseling bebaarde Bert.
Lees ook:
Baard Bert van Leeuwen verbaast Familiediner-kijkers