RTL 4 had een uitstekende avond. De juniorvariant van Lego masters wist al 979.000 kijkers te trekken van 20.00 tot 21.30 uur. Daarna nam Make up your mind het spreekwoordelijke stokje over en de drag queens zwaaiden vol overtuiging met de scepter. Tot ver na elven was RTL 4 de best bekeken zender van het land. Dat veranderde echter toen de documentaire Duncan Laurence: music first werd ingestart. Met 365.000 kijkers was het de hekkesluiter van de kijkcijfer top 25.
Wat een leuk en positief programma! Niemand wordt belachelijk gemaakt of anderszins negatief neergezet, alleen maar heel veel respect voor wie meedoet én voor de “echte” Queens. Leuk! #makeupyourmind
— Justin (@justinmuis) May 15, 2021
Ik vraag me af of mensen door hebben hoe taboedoorbrekend dit wel niet is. Met je hetero-poten in die hakken, met je mannenlijf in een jurk. Ja, diepe buiging #makeupyourmind
— Kim Kluijtmans (@KimKluijtmans) May 15, 2021
Mag ik als heteroman, die zichzelf geen drag ziet doen, #makeupyourmind echt een geniaal goed programma vinden? (Ja, dat mag ik)
— Arjan (@fikkie77) May 15, 2021
NPO 1 levert in
NPO 1 had het aan 't begin van de avond voor het zeggen. Tussen 20.30 en 21.30 uur keken 1,3 miljoen mensen naar een nieuwe Ik vertrek: even weg die vooral veel vragen opriep over de onderlinge relatie van de deelnemers. Dionne Stax presenteerde vervolgens voor het oog van 823.000 kijkers het Songfestival Top 50 Muziekcafé waarna er nog 583.000 kijkers overbleven voor de theatershow van Paulien Cornelisse. NPO 2 wist haar grote broer prima weerstand te bieden: de start van Hier zijn de Van Rossems leverde de zender een imposante 856.000 kijkers op.
Ik schakel net in, zonder geluid. WTF, Sigrid Kaag heeft een camping? #IkVertrek
— Kaatjekötjediezaain (@Kaatjektjediez1) May 15, 2021
MAAR HEBBEN ZE NOU EEN RELATIE?! #ikvertrek pic.twitter.com/RcEY1B2LaZ
— Groetjes (@LennSmit) May 15, 2021
Blij dat Amber happy is. Dat was in de uitzending destijds de vraag... #IkVertrek
— Saskia (@saskia86) May 15, 2021
SBS songfestivalavond
SBS 6 ruimde haar hele primetime programmering in voor het Eurovisie Songfestival. Dat het liedjesfestijn kennelijk nog niet echt leeft in Nederland bleek uit de kijkcijfers voor de Radio 10 Songfestivalquiz en De beste liedjes van het songfestival. Beide programma's wisten respectievelijk 596.000 en 535.000 kijkers te boeien. Ter vergelijk: het twee uur (!) durende vooravondprogramma Lachen om homevideos noteerde 512.000 kijkers.
Als goede gay zit ik uiteraard de #songfestivalquiz te kijken, maar man man man hadden ze niet wat gezelligere gasten uit kunnen nodigen? #SBS6
— Ralf W. 🏳️🌈 (@ralfwage) May 15, 2021
Wat een dom voorgeproduceerd gedoe zeg die #songfestivalquiz #songfestival #top50muziekquiz
— Willem van Rooij (@Rooijborstje) May 15, 2021
het corona-virus is inmiddels in paniek gevlucht nadat op 6 nederlandse tv-zenders songfestivalliedjes te horen worden gebracht! #corona #coronamaatregelen #songfestivalquiz #songfestival
— Andries Dekker (@AndriesDekker) May 15, 2021