De TV van gisteren: The Voice verslaat iedereen

14 november 2015 08:03 | kijkcijfers | Door Televizier

© RTL Nederland

Zonder echte concurrentie van NPO 1 of SBS 6 was RTL 4 oppermachtig. De laatste Battles ronde van The Voice of Holland was goed voor 2.83 miljoen kijkers.

NPO 1 had in plaats van kijkcijferkanon Flikken Maastricht de Britse detective serie Death in Paradise, dat 860.000 kijkers scoorde. SBS 6 deed het dankzij de oefeninterland Nederland-Wales beduidend beter: 1.4 miljoen voetbalfans zagen hoe Oranje in de tweede helft op weinig spannende wijze met 3-2 won.

De Prince en het meisje

Maar, de avond begon met De Wereld Draait Door waar 1.3 miljoen voor klaar zaten. Tijdens de uitzending zagen veel Twitteraars een bijzondere dame in het publiek die zo aantrekkelijk was dat ze de aandacht onbedoeld naar zich toe trok.

Bij het laatste onderwerp van de avond werd duidelijk dat het niet ging om zomaar iemand in het publiek. De onbekende schone bleek pianiste Iris Hond te zijn, die de Prince klassieker Purple Rain mocht coveren.

Retro Robert

Voorafgaand aan The Voice had ook Goede Tijden Slechte Tijden een prima score met 1.7 miljoen kijkers. Vooral de onlangs teruggekeerde Wilbert Gieske houdt de gemoederen bezig als Robert Alberts.

Zwartepieten!

De laatste aflevering van het Sinterklaasjournaal kon op de avond voor de intocht in Meppel rekenen op 878.000 kijkers. Het ging er later op de avond op NPO 1 iets serieuzer aan toe in Zwartepieten! In deze eenmalige uitzending ging Menno Bentveld op zoek naar de oorsprong van Zwarte Piet met drie voor- en drie tegenstanders van het figuur. De daaropvolgende verhitte discussie werd gezien door een magere 300.000 kijkers en leverde verdeelde meningen op.

Uiteindelijk moesten de voor- en tegenstanders tot een compromis-piet komen. Ze mochten samen het uiterlijk van een nieuwe " Zwarte Piet" samenstellen en ze waren het er opvallend snel over eens dat ' ie alles behalve zwart als roet moest zijn.

En soms haalt de actualiteit de ingebeelde urgentie van de waan van de dag in.

Parijs

De dramatische aanslagen in Parijs verrasten iedereen, ook de makers van Pauw en RTL Late Night. Jeroen besloot zijn programmering drastisch om te gooien en besteedde de hele show aan een live verslag van de gruwelijke ontwikkelingen. Uiteindelijk zagen 560.000 mensen zijn inspanningen. Op RTL 4 mocht Luuk Ikink voor 1.2 miljoen mensen af en toe updates geven over de doden terwijl aan tafel "gewoon" werd gepraat over de zaken waar de gasten voor waren gekomen, zoals het nieuwe kookboek van Gordon, speciaal voor diabetici. Dat schoot mensen op Twitter in het verkeerde keelgat.

Het was overigens de eerste keer dat het belang van social media tijdens een crisis duidelijk werd. Alle gasten bij Pauw, waaronder Frits Barend en Philip Freriks, keken voortdurend op hun smartphones om het laatste nieuws te kunnen melden en daar op te reageren. Dat verbaasde dan weer veel andere gebruikers van social media.

Meer over