Doorgaans had RTL 4 op de maandagen weinig reden tot zorgen dankzij het woonprogramma van Martijn Krabbé. Kopen zonder kijken stond garant voor minstens een miljoen kijkers. Dat lijkt onhaalbaar voor de nieuwe titel van John Williams.
Lees ook:
RTL onder het miljoen
RTL 4 begon de avond stevig met 815.000 kijkers voor GTST, maar daarna viel de zender buiten de kijkcijfer top 10 met 'slechts' 728.000 kijkers voor Tiny house battle dat vlees noch vis leek. De nadruk lag op de bouwteams en niet op het uiteindelijk te bouwen tiny house. Toch is een slordige 700.000 kijkers zeker geen hele slechte score, maar afgaande op de harde kritieken online is de kans klein dat aflevering twee meer bekijks zal trekken. Jinek sloot de avond af met 754.000 kijkers.
Wat een slécht programma!! Dit heeft NIKS met tinyhouse te maken!Dit zijn een soort stacaravans. Geen leuke/slimme oplossingen.Geen milieuvriendelijke ideeën. Gemiste kans @RTL4 #tinyhousebattle
— Joycie_1983 (@1983Joycie) November 8, 2021
Wat een leuk programma had kunnen zijn met bouw tips en oplossingen voor duurzaam, klein wonen is een gedrocht geworden met veel geklets, oninteressante bijzaken en tergend veel lange reclameblokken. Ik haak af, zonde van mijn tijd!#tinyhousebattle
— Joël Mooij (@joelmooij) November 8, 2021
Waar komt het huisje dan te staan? En hoe zit het met riolering? Is die zoon al het huis uit? En hoeveel krijgen ze voor de verkoop van hun grote huis? Zoveel onbeantwoorde vragen #tinyhousebattle
— zuurtje (@zuurtje3) November 8, 2021
Massa is kassa op twee
SBS wist te profiteren van het zuinige succes van RTL 4. De zender mist Chateau Meiland, maar is om 20.30 uur met 734.000 kijkers voor Massa is kassa toch net iets meer in trek dan de tiny house bouwers.
Na 21.30 uur is het echter een gelopen race voor RTL en de rest, datingshow Cupido ofzo valt met 303.000 kijkers ver buiten de kijkcijfer top 25.
Even genieten van het meest zinloze programma ever: #massaiskassa pic.twitter.com/2KHr9nNkKj
— R o a d y (@de_buitendienst) November 8, 2021
Nicol wilde Peerke vergiftigen met een appel maar het enige dat vooralsnog gebeurt is dat zijn tanden uitvallen. Iets zegt me dat hij minder vaak bij de tandarts dan bij diëtist Dokter Dick komt #massaiskassa
— Vincent G. de Vlugt (@Vincentgdevlugt) November 8, 2021
Is er werkelijk niemand die het lef hééft zo'n lul de behanger als #petergilles te corrigeren? #massaiskassa
— Armand (@spencolas) November 8, 2021
Radar domineert
Al met al deed de NPO goede zaken. Radar lanceerde de jaarlijkse Loden Leeuw verkiezing voor de meest vervelende reclames en trok daarmee 1,27 miljoen kijkers. In de vooravond wist NPO 3 te scoren met de start van het Sinterklaasjournaal voor het oog van 1,15 miljoen kijkers. Later op de avond deed ook de tweede aflevering van Hunted met 721.000 kijkers goede zaken voor het derde publieke net.
Het punt is met die #LodenLeeuw van #Radar dat de genomineerden en winnaar dit als aanmoedigingsprijs zien.
— Antoinette is #TegenGecontroleerdVerspreiden (@AagjeEm) November 8, 2021
Negatieve aandacht is ook aandacht. Marketingtechnisch gezien zelfs een succesprijs.
Ik erger me ook aan sommige commercials, maar negeren werkt veel beter. #Radartv.
@kassa_bnnvara neemt de maat met ingestudeerde reclames en flauwe acteurs, maar met de presentatie van de #lodenleeuw spannen ze zelf de kroon. Tergende presentatie ! Iets met de pot en de ketel…..
— Rene Jansen (@Heiligeboon) November 8, 2021
Gesponsord door Apple? #radar
— ɹǝsdılℲ ⭕ (@FlippieFlipser) November 8, 2021
Radar doet een test waar de Apple oortjes als beste uitkomen en wie stemt voor de #LodenLeeuw kan Apple oortjes winnen... Komt erg objectief over @avrotrosradar. https://t.co/zwwAylxYLg