GTST-vervanger Wie Doet De Afwas? ging maandag van start met 824.000 kijkers. Een stukje minder dan de soap scoort, maar nog altijd mooie cijfers voor RTL 4.
Tegelijk met de start van de GTST-zomerstop veranderde er nogal wat in de programmering: zowel RTL 4 als SBS 6 en NPO 3 begonnen met nieuwe shows om 20.00 uur. RTL 4 doet de beste zaken met Wie Doet De Afwas? (824.000 kijkers), SBS 6 volgt op enige afstand met Geld Maakt Gelukkig (363.000 kijkers) en NPO 3 blijft wat achter met de nieuwe dagelijkse dramaserie 4JIM (116.000 kijkers). Alledrie kunnen ze natuurlijk niet op tegen de vaste kijkcijfertopper, het NOS Journaal van acht uur.
Wie Doet De Afwas?
In Wie Doet De Afwas? gaat een team van vier (onbekende) Nederlanders eten bij een BN'er, die zich verborgen houdt in de keuken. Aan de hand van het huis en een aantal hints moet het team raden bij wie ze te gast zijn. In de eerste aflevering was dat CampingLife-presentator Sander Janson. De meeste kijkers zouden toch moeite hebben om dat te raden:
Die Sander is zo'n BN'er wiens kop je onmiddellijk zou herkennen maar waarvan je nevernooit op de naam zou komen. #WDDA
— Sjoerd Gabriëls (@Sjiebert) July 6, 2015
Wie is die BN'er bij Wie doe de Afwas? Dat raden ze nooit! #WDDA
— Frank Raven (@frank_raven) July 6, 2015
Anderen verbaasden zich over het huis van Sander:
Bij de presentator van Camping Life zou je toch wel verwachten dat 'ie in een caravan woonde. #WDDA
— Martijn van Gerwen (@MartvGerwen) July 6, 2015
Tour Du Jour
Na drie afleveringen met krap 200.000 kijkers schoot wielertalkshow Tour Du Jour maandag opeens naar 400.000 kijkers. Concurrent Studio Tour deed het nog altijd beter (966.000 kijkers), maar het verschil wordt wel al iets kleiner. De meningen van het publiek blijven verdeeld:
#tourdujour wordt een beetje in de geest gemaakt, zoal de #avondetappe in de beginjaren gemaakt werd #metpubliek
— Ciske Visser (@CiskeVisser) July 6, 2015
@wilfredgenee :Jouw cynisme en laatdunkendheid in #tourdujour zorgt voor ergernis. Waarom #NOS hogere kijkcijfers? Ik weet t wel, jij ook?
— Ron Weijens (@ronweijens) July 6, 2015
Ik ben Alice
Op primetime was de grote winnaar NPO 1, dat met Groeten Van MAX, Spoorloos Extra en detective Lewis weer de pannen van het dak scoorde. Een kleiner publiek was er voor Ik Ben Alice op NPO 2 (229.000 kijkers), maar de documentaire over ouderen met een zorgrobot schopte het wel tot trending topic. Kijkers waren erg onder de indruk:
Geweldige docu #ikbenalice over robot tegen eenzaamheid. Zegt misschien meer over het heden dan de toekomst https://t.co/61oIgKsKMr #npo2
— annette wiesman (@annettewiesman) July 6, 2015
Wat zou ik een hoop ouderen die nooit meer familie over de vloer krijgen een Alice gunnen. #ikbenalice
— Peter (@pmleenhouts) July 6, 2015
#ikbenalice wat een ontroerende docu.. Heel knap gemaakt!??
— Sterre Pechler (@SterrePechler) July 6, 2015