In een roerig Zuid-Amerikaans land strijkt de jonge, blonde tropenarts Marina (Anniek Pheifer, foto) neer. Zij komt slachtoffers helpen van de oorlog tussen het regeringsleger en een guerillabeweging. Marina maakt deel uit van een medisch team van de International Frontline Doctors dat onder leiding staat van Thijs (Mark Rietman).
De omstandigheden zijn zwaar en riskant, de hulpverleners verrichten hun werk niet zelden met gevaar voor eigen leven. Marina maakt al snel duidelijk dat ze niet bang is uitgevallen, door een jongetje uit een mijnenveld te halen. Een romance met Barry (Tygo Gernandt), chauffeur van de ploeg, zorgt voor de broodnodige ontspanning.
‘Waargebeurd’ verhaal
Anniek Pheifer (33) is bekend uit Westenwind en Grijpstra en De Gier. Michiel Huisman (De coassistent, Bloedverwanten) en Pip Pellens (Wiet uit GTST) steken hun hoofd ook even om de hoek. Met First Mission wil Artsen zonder Grenzen zich, gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij, presenteren bij een breder en jonger publiek. Het scenario is ‘losjes’ gebaseerd op de ervaringen van verpleegkundige Mireille de Wit: „Ik ken het gevoel, ik ken de situatie, maar ik ben zelf niet door een mijnenveld gaan rennen.” Scenarioschrijfster Barbara Jurgens: „Marina gaat over heel wat grenzen heen. Maar voor drama is dat noodzakelijk, dan móeten personages door roeien en ruiten gaan.”
Grote idealen
Idealisme is de verbindende factor tussen de twee speelfilms die de NCRV in serievorm uitzendt. In First Mission is het verpakt in een spannend drama over het werk van Artsen zonder Grenzen, de organisatie die in rampgebieden medische noodhulp verleent. Bride Flight vertelt het verhaal van vier jonge Nederlanders die na de Tweede Wereldoorlog een nieuw leven willen beginnen in Nieuw-Zeeland. De NCRV was coproducent van beide films, en met het uitzenden van de series, die reclame-inkomsten opleveren, kan de omroep iets terugverdienen aan zijn investering. „De series zijn uitgebreider dan de films”, zegt Gemma Derksen, eindredacteur van de NCRV-afdeling Drama. „Er zitten scènes in die niet meer in de films pasten. Bij de productie is daar al rekening mee gehouden door extra te draaien. Op deze manier bereik je verschillende soorten publiek.”