Philip Freriks duikt in de negentiende eeuw van Parijs. Hij krijgt daarbij hulp van zes Nederlandse kunstschilders die tijdens die roerige periode in de Franse hoofdstad leefden. Gerard van Spaendonck bijt het spits af.
Philip Freriks duikt in
Een Hollander in Parijs in de negentiende eeuw van Parijs. Hij krijgt daarbij hulp van zes Nederlandse kunstschilders die tijdens die roerige periode in de Franse hoofdstad leefden. Gerard van Spaendonck bijt het spits af. Hij was in 1769 een trendsetter voor andere Hollanders die hun geluk wilden beproeven in de wereldhoofdstad van weleer. Terwijl de Tilburger succes oogstte met zijn bloemstillevens en de bloemmotieven die hij op snuifdozen schilderde, maakte hij vrienden in de hoogste kringen. Uiteindelijk schopte hij het zelfs tot hofschilder van Lodewijk XVI en koningin Marie Antoinette. Opvallend genoeg wist hij tijdens de revolutie aan de guillotine te ontkomen. Sterker nog, Napoleon verhief hem kort daarna in de adelstand.
Parijzenaar Philip Freriks
De keuze voor Freriks als presentator van
Een Hollander in Parijs ligt voor de hand. De voormalige
NOS journaal-nieuwslezer en Frankrijk-correspondent woont al een groot deel van zijn leven afwisselend in Amsterdam en Parijs, waar hij in 1965 na het behalen van zijn hbs-diploma naartoe trok voor een studie politieke wetenschappen. Uiteindelijk ontmoette hij er zijn vrouw. Maar definitief afscheid van Nederland nam hij nooit. "Tussen Amsterdam en Parijs kan ik eigenlijk niet kiezen", zei hij eens in de Volkskrant. "Ik houd van het dorpse van Amsterdam, en het grootsteedse en de omgangsvormen in Parijs."