2018 belooft een druk jaar te worden voor Arjen Lubach. Hij mag maar liefst tweemaal tien afleveringen maken van zijn Zondag met Lubach. Een fikse klus want de onderwerpen ende grappen zijn volledig afhankelijk van de grillige actualiteit. Dat legt een fikse druk op het kleine team dat verantwoordelijk is voor het succes van de satirische show: "We werden zelfs gepolst of we misschien 32 afleveringen konden leveren, maar dat is onmogelijk." zei Arjen vorig jaar al in een interview: "Na acht weken is de creativiteit van de vijf schrijvers behoorlijk uitgeput. Het is niet voor niets dat een cabaretier een show van anderhalf uur schrijft en daarmee twee jaar op tournee gaat. Wij maken elke week een show van een half uur die we na de eerste try-out weggooien.”
Lat ligt hoog
Daar komt bij dat de lat hoog ligt: Zondag met Lubach is na acht seizoenen uitgegroeid van een klein cultprogramma op NPO 3 naar een waar kijkcijferkanon: gemiddeld zaten wekelijks een miljoen mensen klaar voor de show waar pittige onderwerpen als netneutraliteit, klimaatverandering en Zwarte Piet centraal staan. Toch weet Lubach de juiste toon én de gevoelige snaar te raken. Hij scoorde wereldwijd online met zijn introductiefilmpje voor Donald Trump en fopte tienduizenden mensen door een promo van zijn show te vermommen als Game of thrones -spin-off. En al dat werk werd ook nog eens beloofd met een Gouden Televizier-Ring. Kortom, laat Lubach maar schuiven.