Jojanneke van den Berge neemt in deze aflevering van EenVandaag door wat er op sociale media over het nieuws wordt geschreven.
Wat zijn de actuele ontwikkelingen van het nieuws online, op radio en tv? Dat is de insteek van de dagelijkse EenVandaag-rubriek 'Nieuwstrend'. Jojanneke van den Berge neemt door wat er over een veelbesproken nieuwsonderwerp op sociale media als Twitter en Facebook wordt gezegd, met daarbij filmpjes en Skype-interviews met deskundigen. 'Het maken van deze rubriek is een dynamisch proces. We beginnen 's ochtends met twee of drie mogelijke onderwerpen en kijken dan hoe die zich ontwikkelen in de loop van de dag.' Een mooi item vindt ze er een over het zika-virus. 'Wij vonden als een van de eersten een Nederlandse muggenexpert die stelde dat het ook hier kan gaan voorkomen. We zijn daarom trots op dit item; we willen de kijker natuurlijk graag iets extra's brengen.'
Sociale media en het nieuws
Nieuws verspreidt zich tegenwoordig het snelst via sociale media. 'Dat zie je bijvoorbeeld bij een aanslag, zoals toen precies een jaar na de aanslag op Charlie Hebdo een man in Parijs een politiebureau bestormde. De eerste berichten en foto's komen dan via Twitter en de pers neemt die over.'
Feit of mening
Wel waakt ze voor het verschil tussen een feit of een mening. 'Tenzij heel veel mensen dezelfde mening hebben, want dan kunnen we de stem van de gewone man of vrouw goed als voorbeeld gebruiken.' Zelf kijkt ze niet standaard naar wat er over haar wordt gezegd. 'Maar ik geloof dat de meeste presentators dat niet doen.'