Geheel in de stijl die we van de filmende Belgische broers gewend zijn, volgt de handheldcamera van de Dardennes de hoofdpersoon op de voet.
Le jeune Ahmed
Dicht op de belevingswereld van deze tiener, die zijn extremistische interpretaties van de Koran moeilijk kan rijmen met het leven en de verleidingen van alledag.
Waar enerzijds zijn radicale imam alle aandacht vraagt, proberen zijn moeder, een ‘afvallige’ lerares en jeugdhulpverlening hem bij te sturen.
Er wordt weinig uitgespeld in het sociale drama Le jeune Ahmed, maar de wanhoop en woede zijn, mede door het sterke acteerwerk, duidelijk voelbaar. Toch is het lastig om werkelijk grip te krijgen op de innerlijke wereld van deze stuurse jongeman.
De schaarse scènes waarin niet de religieuze Ahmed, maar het kind en de puber erachter doorschemeren, zijn het sterkst.
Jean-Pierre & Luc Dardenne
Le jeune Ahmed maakte deel uit van de competitie voor de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes in 2019. Jean-Pierre & Luc Dardenne hadden in voorgaande jaren al heel wat prijzen gewonnen op het festival, maar in nu wonnen ze er een die ze nog niet hadden: de prijs voor beste regisseur.
Daarmee is het officieel de eerste keer dat een regisseursduo die prijs heeft gewonnen. Onofficieel zit het alleen net anders: Joel Coen had de prijs al drie keer gewonnen voor films die hij samen met zijn broer Ethan Coen regisseerde.
Die prijzen kwamen op de naam van alleen Joel te staan omdat er van de Amerikaanse regisseursvakbond maar één regisseur per film mocht zijn.