Pointer

Data als goudmijn

NPO 2 - woensdag 21 oktober om 21:15

© https://depositphotos.com/
‘Ken uw electoraat’ is een oude wijsheid die politici naar verkiezingswinst moet leiden. Door technologie is dat makkelijker dan ooit: bedrijven analyseren simpelweg data op sociale media. Dat botst wel met privacywetten.

Cambridge Analytica gaf in 2016 Donald Trump een zet in de richting van het Amerikaanse presidentschap. Het bedrijf onderwierp informatie van Facebook aan een grondige analyse en gebruikte de resultaten van dat onderzoek voor strategisch campagneadvies. Pointer laat zien dat dit ‘data-driven campaigning’ inmiddels gemeengoed is geworden bij verkiezingen, in de VS maar ook daarbuiten.

Cambridge Analytica

Als partijen hun potentiële kiezers kennen, kunnen ze hun campagnes daar haarfijn op instellen. het is alleen de vraag of die kiezers wel willen dat hun privégegevens hiervoor worden gebruikt. Hoe zit het met de privacy? Pointer laat zien hoe databedrijven te werk gaan en wat de keerzijde van hun onderzoek is. Cambridge Analytica ging na een datalek in 2018 overigens failliet.

Meer over