Een ander perspectief op hetzelfde bronmateriaal kan voor een heel ander eindresultaat zorgen. Dat laat regisseur Sofia Coppola zien met The Beguiled, een remake van de gelijknamige film van Don Siegel uit 1971.
The Beguiled
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog vindt een leerling van een meisjesinternaat de zwaargewonde soldaat John McBurney. Terwijl hij in het internaat van zijn verwondingen herstelt, brengt hij de vrouwen daar het hoofd op hol.
Waar Siegels soldaat een botte hork was, is McBurney (Colin Farrell) in Coppola's film zachter, vriendelijker. Het grootste verschil tussen beide films zit hem in de vrouwen.
Bij Siegel zijn ze neurotische, hysterische stereotypen; Coppola geeft hen ieder hun eigen persoonlijkheid. Daardoor is haar The Beguiled een genuanceerde film, die – in tegenstelling tot het origineel – veel meer om de vrouwen draait dan om McBurney.
Colin Farrell en Nicole Kidman
In The Beguiled zit een scène waarin de gewonde McBurney in bad zit. Martha (Nicole Kidman), de leider van het internaat, wast hem met een spons.
Coppola moest die scène door problemen met het licht een aantal keer opnieuw opnemen. Wat heet: toen ze eindelijk klaar waren had Kidman Farrell bijna twee uur zitten wassen.
Sofia Coppola
Tijdens het filmfestival van Cannes in 2017 won Sofia Coppola met The Beguiled de prijs voor beste regie. Daarmee was ze eerste vrouw sinds 1961 die die prijs won. In dat jaar was de Russische Joelia Solntseva de eerste vrouwelijke winnaar.