De Indiase metropool Mumbai kent al sinds het koloniale tijdperk een ingenieus systeem van lunchbezorging.
The Lunchbox
Tegenwoordig brengen bezorgers, die dabbawalla (letterlijk vertaald: hij die de doos draagt) genoemd worden, dagelijks zo’n 200.000 lunchboxen rond in de stad. Een dabbawalla haalt een lunchbox thuis op en zorgt ervoor dat die rond lunchtijd bij de juiste persoon bezorgd wordt.
Het innemende The Lunchbox laat zien wat er kan gebeuren als er iets fout gaat met die bezorging: door een vergissing komt de lunch die Ila (Nimrat Kaur) voor haar man heeft gemaakt, bij de eenzame weduwnaar Sajaan (Irrfan Khan) terecht. Sajaan stuurt Ila via de lege lunchbox een briefje om haar te bedanken voor de heerlijke – maar verkeerd bezorgde – maaltijd. Dat is het begin van een correspondentie waarin deze twee eenzame mensen steeds meer naar elkaar toegroeien.
Weinig fouten
Hoewel er natuurlijk altijd fouten gemaakt kunnen worden bij zo’n groot bezorgingssysteem, is de fout in The Lunchbox niet veel voorkomend. Uit een onderzoek van Harvard uit 2010 bleek dat de dabbawala’s minder dan 3,4 fouten per miljoen transacties maken. Met ongeveer 200.000 klanten per dag, betekent dat dat er maar iets meer dan 400 vertraagde of niet bezorgde lunchboxen in een jaar zijn.