Sinds de dood van haar man is Kay Graham (Meryl Streep) eigenaar van The Washington Post. In 1971 is dat niet veel meer dan een lokale krant: in Washington veel gelezen, maar daarbuiten legt de Post het af tegen The New York Times.
The Post
Een beursgang moet het kapitaal opleveren om daar verandering in te brengen. Dan krijgt hoofdredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) geheime overheidsdocumenten over de Vietnamoorlog in handen. Hij wil publiceren; niet alleen is de nieuwswaarde groot, volgens hem staat ook de persvrijheid op het spel. Graham twijfelt. Ze is bang potentiële investeerders af te schrikken.
Regisseur Steven Spielberg maakt van dit waargebeurde verhaal in The Post een pleidooi voor de vrije pers en een ode aan de dapperheid en het doorzettingsvermogen van Graham, Bradlee en hun collega’s. Tussen de regels door trekt hij parallellen met het huidige Amerika.
Steven Spielberg
Steven Spielberg wilde The Post zo snel mogelijk afmaken. Volgens waren de parallellen tussen het verhaal en de toestand van Amerika zo duidelijk en belangrijk dat de film snel af moest zijn.
Dat lukte: volgens Meryl Streep duurde de opnames van mei 2017 tot eind juli, net iets meer dan twee maanden dus. Zo'n twee weken later was Spielberg al klaar met de montage.
Al met duurde het vanaf het moment dat de scenarioschrijvers aan het werk gingen slechts negen maanden tot de film af was. Zeker voor Hollywood, waar het jaren kan duren om een film te maken, is dat ongekend snel.