De Iraniër Ashgar Farhadi is een grote naam in de internationale cinema.
The Salesman
Van de negen films die hij tot nu toe regisseerde, wonnen er twee de Oscar voor beste buitenlandse film: A Separation en deze film.
Farhadi kan vanwege de censuur in zijn land niet alles tonen. Toch weet hij op een subtiele manier heel veel te vertellen.
Als zijn personages het bijvoorbeeld over een sekswerker hebben, spreken ze over ‘iemand met een wild leven’.
Wat vooral knap is aan The Salesman is hoe Death of a Salesman, de toneelklassieker van Arthur Miller die de hoofdpersonen repeteren, symbool staat voor hun eigen leven.
We zien hoe Rana (Taraneh Alidoosti) en Emad (Shahab Hosseini) moeten verhuizen omdat hun appartement op instorten staat. In hun nieuwe huis wordt Rana belaagd wanneer ze alleen thuis is. Emad kan dit niet verkroppen en gaat op zoek naar de dader.
Ashgar Farhadi
Ashgar Farhadi was niet aanwezig bij de ceremonie toen de film de Oscar won. Dit kwam omdat toenmalig president van de Verenigde Staten Donald Trump een inreisverbod voor inwoners van verschillende landen met grotendeels moslimbevolking had ingesteld.
Daar viel Iran ook onder.
Farhadi zei dat hij zelfs niet zou komen als er een uitzondering voor hem gemaakt zou worden, uit respect voor de inwoners van zijn land.