Wendy van Dijk (40) wist zeker dat ze nooit meer in de huid van een typetje zou kruipen en nooit meer een collega in de maling zou kunnen nemen. „Ik dacht dat na ‘Ushi & Loesie’ de koek echt op was. Mensen zijn steeds lastiger te verrassen en BN’ers zijn al helemaal op hun hoede.”
Wildvreemde
Opeens kreeg Wendy een ingeving die nieuwe mogelijkheden bracht: wat als ze haar typetjes zou laten meedoen aan tv-programma’s? Dan zou ze minder snel verdacht worden door haar collega’s. „Maar wie moest ik worden?” Visagisten Kevin van den Bergh en Floris Schuller zagen wel mogelijkheden. Vooral als ze zou teruggaan naar haar eigen postuur. „Dat klonk me als muziek in de oren, want de dikmaakpakken voor Lucretia (Dushi) en Loesie waren toch behoorlijk zwaar.” Spontaan ontstaan Wendy leverde zich volledig over aan Kevin en Floris en had geen idee wat er zou komen. Ze toverden haar om tot allerlei typetjes, met pruiken, protheses en kleurlenzen. „Daarna was het aan mij of ik een klik voelde met de wildvreemde die me in de spiegel aankeek. Zo is Loesie ook ontstaan.” Oog in oog met de vrouw die Gerda zou worden, zat het al snel goed. „Ineens was het Limburgse accent er en haar excentrieke achtergrond.” Zo ging het ook met dochter Bo en oma Betsie. Er één familie van maken lag daarna voor de hand.
Infiltreren
Toen de familie Leenders compleet was, begon het echte werk: infiltreren in de tv-programma’s waaraan de familie ging meedoen. Dat kostte heel wat voorbereiding en geheimhouding, want de complete crew zat in het complot. De makers van Ushi & the family namen het programma over zonder dat de presentator iets doorhad. „De cameraploeg werkte voor ons, de producers deden of er niks aan de hand was en via een oortje had onze regisseur de touwtjes in handen. Dat gaf mij zekerheid en rust. Bij Loesie en Lucretia had ik die omstandigheden veel minder in de hand en moest ik alles uit de kast halen om er iets leuks van te maken. Die druk voelde ik nu veel minder.”
Benidorm bastards
Toch waren er tijdens de opnames ook angstige momenten. „Ik kneep ’m wel, toen ik als oma Betsie mee ging doen aan Benidorm bastards. Ik zit vijf uur in de make-up voor oma, maar je valt toch op als je ineens tussen échte tachtigplussers zit. Gelukkig had niemand iets door. Het was ook een leerzame ervaring. Ik zag zo veel energieke, levendige tachtigers, dat ik me realiseerde dat ik oma tien jaar te oud speelde. Maar des te groter was de verrassing toen die oma een split maakte.”
Tranen en trots
Normaal is het moment dat Wendy haar ware identiteit onthult, het hoogtepunt van Wendy’s programma, maar bij Ushi & the family werd niet alleen gelachen. „Alle BN’ers hadden een paar dagen nodig om het te verwerken. Een programmamaker vertrouwt blind op z’n team. Als dan blijkt dat iedereen in het complot zit, staat je wereld op z’n kop. Martijn Krabbé en Nicolette van Dam begonnen zelfs te huilen van de schrik en alle emoties. Dat geeft ook de kracht van de formule aan. Tijdens de opnames kwamen we erachter dat dit concept zó sterk is, dat het zonde zou zijn om het bij één reeks te laten. Daarom hebben we meteen genoeg opnames gemaakt voor twee seizoenen. Ik ben er zo apetrots op dat ons dit gelukt is.”