Zembla

De impact van Instagram

NPO 2 - donderdag 1 december om 20:30

© Pixabay
In de tien jaar na de overname door Facebook is Instagram enorm gegroeid. De app toont een gefilterd ideaalbeeld dat vooral voor jongeren een streven kan worden, waardoor ze besluiten aan hun uiterlijk te sleutelen. Zembla zoomt hierop in.

Tien jaar geleden legde Facebook 1 miljard dollar neer voor Instagram. De socialenetwerkapp voor het delen van video's bestond toen pas twee jaar. Sindsdien is Instagram gegroeid als kool, of volgens critici als een plaag. Wereldwijd gebruikt een op de zeven mensen de app, waar beroemdheden als Kim Kardashian honderden miljoenen volgers hebben en binnenlopen dankzij de spullen die ze promoten, zoals cosmetica, designerkleding en luxeproducten.

Zembla

Zembla presenteert deze week een Franse reportage die de impact van Instagram onderzoekt. Voornamelijk jonge gebruikers proberen het uiterlijk van bekende Instagram-sterren te kopiëren. Ze geven veel geld uit aan cosmetische producten, maar ook aan fillers en chirurgische ingrepen, soms met ernstige gevolgen.

Meer over