Het jaarlijks terugkerende fenomeen de Top 2000 trok in december een recordaantal luisteraars. Ongeveer 8,1 miljoen mensen schakelden in op Radio 2 in de laatste weken van het jaar.
In 2014 luisterden er nog ruim een miljoen minder mensen (7,2 miljoen) naar de lijst der lijsten. De Top 2000 was te horen van eerste kerstdag tot en met oudejaarsavond. Niet alleen diehard luisteraars vielen onder deze 8,1 miljoen, maar ook mensen die slechts één keer inschakelden.
Jongeren
De Top 2000 kreeg veel kritiek omdat er vooral ouderen zouden luisteren, maar dat is anno 2015 niet meer zo. Want steeds meer jongere mensen, tussen de 10 en 34 jaar, waarderen de muziek in de lijst der lijsten. Zij waren goed voor 3 miljoen luisteraars. ”Het is geweldig om te zien dat de Top 2000 generaties verbindt: zowel jong als oud luistert en kijkt massaal naar de Top 2000 op NPO Radio 2. Het bewijst dat muziek van alle leeftijden en de lijst van iedereen is. Ik ben blij dat we als publieke zender zo'n saamhorigheidsgevoel kunnen creëren in Nederland”, laat zendermanager Jurre Bosman weten.
Quiz
De lijst deed het ook op tv goed. Zo’n 5,9 miljoen muziekliefhebbers keken en luisterden naar de Top 2000 Quiz, Top 2000 à Go-Go en naar het nieuwe concert Helden van de Top 2000. Vorig jaar waren dat er nog 6,4 miljoen.