Daags nadat Nederlandse voor de zoveelste keer op rij in de halve finales van het Eurovisie Songfestival werd uitgeschakeld, gonst het op het internet van de evaluaties.
Aan de kijkcijfers kan het in ieder geval niet gelegen hebben, zo bleek vandaag.
Gemiddeld keken er 2,5 miljoen mensen naar de halve finale, en op het moment dat Sieneke als negenda op de buis kwam, schakelden zelfs 3,6 miljoen mensen in.
Internet
Bovendien was Sieneke gedurende het hele Songfestival veelbesproken op de website Twitter. Verschillende Songfestival-gerelateerde steekwoorden domineerden lange tijd de top van de meest gebruikte termen op de website.
Bezoekers van de site posten hun berichten met bepaalde 'tags'; steekwoorden die relevant zijn voor die berichtjes. Voor Nederland waren dit onder meer #songfestival, #sieneke en #shalalie.
Kritisch
De teneur online was echter vele malen kritischer dan normaal gesproken. De online gemeenschap was voornamelijk slecht of niet te spreken over het Nederlandse aandeel in het ESF.
Vooral het orgel moest het ontgelden. Iets dat vrijdag ook geconcludeerd werd door Songfestival-commentator Cornald Maas (foto). De Songfestivalveteraan gaf in een gesprek met persbureau Novum aan dat hij aanvankelijk twijfelde aan de act van Sieneke, met het draaiorgel.
Zelfverzekerd
Eenmaal met Sieneke in Oslo, begon hij zekerder te worden, zo zei hij: "Ze was zo zelfstandig, ontwapenend en zelfverzekerd". Het mocht echter niet baten. Het vooraf veelsproken draaiorgel dus ten spijt: "Die gimmick werkte onvoldoende", zo concludeerde Maas.
Ook zijn collega-commentator, ESF-nieuwkomer Daniël Dekker, had anders gehoopt: "Je hoopt dat je een grotere kans maakt doordat je iets afwijkends doet."
Maas: "Het is nu bewezen dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn." Hij denkt dan ook dat het Songfestival weer verandert. Waar de afgelopen jaren grootse showelementen de boventoon voerden, leek het dit jaar weer meer om de liedjes zelf te gaan: "Het is weer een Songfestival geworden, met echte liedjes."
Echte jongens en meiden
Allround jurylid Jacques d'Ancona vindt dat het volgend jaar anders moet met de Nederlandse inzending: "Het songfestivalpubliek wil geen burgerlijkheid zoals Sieneke bracht, en ook geen nichterigheid zoals de Toppers brachten. Het publiek wil gewoon echte jonge sterke mannen en meiden zien", zo zij hij tegen De Telegraaf.
Jacques: "Die arme Sieneke is weggestuurd met folkloristisch en armoedig materiaal. Dat jonge meisje moest ver boven haar macht grijpen. Wij hebben iemand weggestuurd zonder podiumervaring om onze eer te verdedigen tegen podiumtijgers met vier of vijf dansers", aldus d'Anconca.
Shala-hit?
Wel opvallend: Pierre Kartner, de schrijver van het nummer van Sieneke, beweert nu al verschilende aanvragen uit het buitenland te hebben gekregen om het nummer uit te brengen: "Ik heb nu al aanvragen uit Noorwegen en Duitsland om het nummer Sha-la-lie daar uit te geven. Wat mij betreft mag Sieneke de versies gaan zingen. Ik ben ook blij met Vinzzent die de Spaanstalige van Sha-la-lie versie op de Spaanse markt wil brengen", zo zei Kartner in De Telegraaf.
Hij hoopt dat het nummer alsnog een Europese hit wordt: "Het Italiaanse liedje Volare eindigde in 1958 op de vijfde plaats, maar werd wereldberoemd." Op welke plek Sieneke precies eindigde, is niet bekend, omdat bij de halve finales geen puntentelling bekend wordt gemaakt.
Toekomst
De TROS heeft eerder al bekendgemaakt het ESF volgend jaar gewoon weer uit te zenden. Maar eerst is het tijd voor de finale, aanstaande zaterdag.