In de finale van The Voice of Holland treden Chris, Paul, Iris en Erwin al maandenlang elke vrijdagavond op. Ze hebben nummer 1-hits gescoord en zorgen voor veel inkomsten via sms'jes. Maar van de opbrengsten zien ze bar weinig terug.
Caspar van de Kiefte van vakbond FNV Kiem zegt in de Volkskrant dat de verhouding totaal zoek is bij The Voice of Holland. „Dit jaar deden zeer getalenteerde muzikanten mee, die al zeer veel in zichzelf hebben geïnvesteerd. Talpa lift mee op hun talent en geeft daar een grijpstuiver voor terug. Ze houden allerlei kosten in op de gage van de muzikanten zodat er maar weinig geld overblijft om te verdelen.” Beroerde en nadelige voorwaarden vindt de Kiefte.
Miljoenen
Maar hoeveel wordt er verdiend aan de deelnemers van The voice en naar wie gaat die winst dan? Het gaat om honderden miljoenen die gaan naar Talpa van John de Mol. The voice is aan 45 landen verkocht, aan de sms's wordt veel verdiend (Talpa krijgt ook 50% van de sms'jes van de buitenlandse versies), de inkomsten van ITunes, de opbrengst van de vier liveconcerten in de Heineken Music Hall en allerlei promotie-activiteiten.
Afdragen
De zangers en zangeressen bij The Voice dragen al hun rechten over aan Talpa en krijgen een deel van de inkomsten die ze verdienen terug. Maar dat is niet veel. Van iedere euro die er verdiend wordt, houdt het Voice boekingsbureau eerst een dubbeltje in voor de overheadkosten. Daarna worden allerlei andere onkosten die ze kunnen bedenken ingehouden. Van wat er dan nog overblijft gaat de helft naar de deelnemer, de andere helft gaat wederom naar Talpa. En dan is het nog niet klaar, van de sponsorcontracten in het jaar na de finale gaat 80% naar Talpa en slechts 20% naar de artiesten. Na aftrek van allerlei kosten.
Oplossing
Toch klaagt niemand en staat -ondanks de beroerde contracten- allerlei talent elk jaar te trappelen om mee te doen aan The voice. Het programma opent nu eenmaal deuren die anders gesloten blijven. Van de Kiefte van FNV Kiem stelt als oplossing voor de onderhandelingspositie van de artiesten te versterken en de deelnemers te laten onderhandelen over hun contract.