Meer dan drie miljoen mensen stonden 2 minuten stil bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En er is meer aan de hand in kijkcijferland.
Welgeteld 3.069.000 miljoen Nederlanders zagen hoe Willem-Alexander en Máxima voor het eerst als koning en koningin een krans legden op de Dam in Amsterdam.
Kijkcijfers Aaf zakken in
Traditiegetrouw verslaat RTL 4 de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Die uitzending was met 454.000 kijkers beduidend minder in trek. Dat leverde de zender een flinke kijkcijferdip op. De comedyserie Aaf, die vlak na de gedenking begon, moest het doen met 681.000 kijkers, vorige week waren dat er nog 1.3 miljoen.
De Jongens Tegen De Meisjes scoort
Het grote verlies van Annet Malherbe werd goedgemaakt door Chantal Janzen en Tijl Beckand. Het duo begon aan alweer de derde reeks van De Jongens Tegen De Meisjes, en scoorde 1.58 miljoen jongens en meisjes, goed voor een derde plaats in het kijkcijferklassement. Najib Amhali wist met de eerste aflevering van The Comedy Factory 1.01 miljoen lachers op z'n hand te krijgen, ongeveer even veel als zijn voorganger op dat tijdstip De Grote Improvisatieshow.
Langs de Leeuw boven het miljoen
Paul de Leeuw presteerde het boven 't miljoen uit te komen met een literair verantwoorde aflevering van Langs De Leeuw. Onder leiding van juryvoorzitter Loretta Schrijver werd de eerste Langs De Leeuw Literatuurprijs uitgereikt. Auteur Auke Hulst viel de eer ten deel, voor zijn roman Kinderen Van Het Ruige Land.
SBS sappelt door
Tot slot beleefde SBS een avond van pieken en dalen. Het Hart van Nederland verslag van de dodenherdenking trok 246.000 belangstellenden. Daarop volgend was de oorlogsfilm The Boy In The Striped Pajamas goed voor 552.000 kijkers. Van die groep bleven er nog 396.000 zitten om Rob Geus een eikelpiercing te zien zetten in Drekwerk.
Kijkcijfers zaterdag 4 mei 2013
1. Dodenherdenking 2013 (Ned. 1) - 3.06 miljoen
2. Journaal 20.00 uur (Ned. 1) - 2.98 miljoen
3. Jongens Tegen De Meisjes (RTL 4) - 1.58 miljoen
4. Kassa (Ned. 1) - 1.19 miljoen
5. Her Name Was Sarah (Ned. 1) - 1.17 miljoen