ITV, de tv-zender die in Engeland Britain's got talent uitzendt, is naar schatting bijna 1,5 miljoen euro aan reclame-inkomsten misgelopen. De zender had het advertentiebeleid op YouTube namelijk niet op orde toen Susan Boyle's filmpjes door miljoenen mensen werden bekenen.
Volgens The Guardian was ITV aan het onderhandelen met Google (de eigenaar van YouTube) om een reclamedeal uit te werken. Omdat die deal nog niet helemaal rond was toen wereldwijd honderden miljoenen mensen de filmpjes van Susan Boyle wilden zien, kon niemand bij deze videos adverteren. Niet ITV zelf, niet Google: niemand.
Hard nodig
Deze conclusie is pijnlijk. Vooral omdat ITV al een tijdje te maken heeft met, jawel: dalende advertentie-inkomsten. Net als ieder ander Brits bedrijf, waar de crisis in de afgelopen dertig jaar nog nooit zo groot is geweest.
Reorganisatie
De zender is met een reorganisatie bezig. Hierbij komen honderden banen te vervallen, dus ITV had de Boyle-opbrengst goed kunnen gebruiken. Maar de vraag naar inkomsten rond ITV-filmpjes op YouTube heeft er nu dus juist voor gezorgd dat de zender geen cent verdiende.
Elf miljoen
De filmpjes van Susan Boyle zijn onvoorstelbaar vaak bekeken. Maar het lukte ITV niet om deze enorme hoeveelheid mensen om te zetten in geld. Terwijl dat zo eenvoudig kan zijn: de eigenaar van het copyright krijgt een percentage van de advertentieopbrengsten.
Google-ads
Het is je misschien al opgevallen dat je tijdens het kijken naar filmpjes steeds vaker Google-ads voorbij ziet komen. ITV had dus slapend rijk kunnen worden, maar koos ervoor om met Google in onderhandeling te gaan voor méér geld. En eindigde met lege handen.
'Absoluut geweldig'
De enige plek waar ITV tot nu toe enig profijt zag van de Susan Boyle-hype, was op hun eigen site. Die trok naar schatting elf miljoen bezoekers extra die op zoek waren naar informatie over de Schotse schone. Maar dat is een druppel op wat een gloeiende plaat had kunnen zijn.
Samenwerking
Volgens ITV is er weinig aan de hand. Een woordvoerder stelt dat het "absoluut geweldig" is dat zoveel mensen "van Susan Boyle hebben kunnen genieten". Daarnaast is ITV ervan overtuigd dat ze snel een nieuwe advertentieovereenkomst met YouTube op poten kunnen zetten.
Susan Boyle Channel
Ondertussen wachten andere partijen daar niet op. Hoewel ITV in Engeland de digitale uitzendrechten van het programma bezit, is dat voor alle landen buiten Europa het bedrijf Fremantle Media.
Susan Boyle-kanaal
Zij mogen dus buiten Groot-Brittannië in overleg met ITV online activiteiten ontwikkelen rond Susan. En dat is precies wat ze dan nu maar doen: voor alle landen buiten Groot-Brittannië komt er een Susan Boyle-kanaal op Youtube. Mét de juiste advertenties.
Extra:
- Al het tv-nieuws op Televizier.nl >>
Nog geen lid?
Leden kunnen hier inloggen om te reageren. Nog geen lid van Televizier.nl? Het is gratis en je krijgt er veel voor terug. Hier kun je je snel aanmelden!
Reageer!
Vind je het terecht dat ITV probeert om op Youtube geld te verdienen met de filmpjes van Susan Boyle?