Woensdag was tv-producent John de Mol te gast bij een bijeenkomst van Hogeschool InHolland. Daar sprak de mediatycoon onder andere over het succes van The Voice Of Holland. Zo vertelde hij de aanwezigen onder meer dat de 17 uitzendingen van The Voice Of Holland samen 6,2 miljoen euro kosten om te produceren.
De originele begroting voor de productie van het het programma lag lager, maar doordat er een bied-oorlog ontstond tussen geïnteresseerde partijen werd de beschikbare hoeveelheid geld voor de productie van het programma uiteindelijk hoger, zo liet de Talpa-topman weten.
RTL won de biedoorlog, en De Mol kreeg vervolgens de vrije hand in het werven van sponsoren. Dat werd uiteindelijk Vodafone.
Teleurstelling?
Hoewel ‘The Voice’ afgelopen vrijdag minder kijkers had dan de eerste liveshow, is dat volgens de Mol een marginaal verschil. Hij noemt het zelf simpelweg ‘een kleine teleurstelling’.
The Voice is een hit, ook internationaal, zo werd duidelijk. Volgende week wordt een lijst landen bekend waar in 2011 een lokale versie van de talentenjacht te zien zal zijn. Er zouden ruim twintig landen interesse hebben getoond; waaronder de Verenigde Staten.
Winnaar The Voice
De Mol herhaalde ook zijn voorspelling dat de favorieten van de kijker wel eens niet de winnaar van The Voice zou kunnen worden.
"We proberen zelf het verschil in aandacht niet te groot te maken door op 99% van de aanvragen van media nee te zeggen. Ben Saunders kan elke dag op TV als hij zou willen, maar op het moment is het nog een groep."
"Pas rond de finale krijgt iedereen solo de aandacht die hij verdient. Het draait echt om wat de kandidaat in twee minuten neerzet, nu iedereen zo goed is."
Bepaalt de kijker wie The Voice wint? "Samen met de coaches bepaalt de kijker tot aan de finale wie The Voice wint, daar zijn ze ook voor", aldus De Mol
Finale
De locatie voor de finale was volgens geruchten een grote concertzaal in het land. Wat is hier van waar? De locatie wordt in ieder geval niet Ahoy, zo zei de Talpa-baas: "Ahoy is simpelweg bezet in die periode. We hebben heel even naar het Gelredome, maar dat vergt zo'n volksverhuizing. Dat gaan we naar alle waarschijnlijkheid niet doen."
John is niet bang dat talenten, die hun angst voor talentenjachten dankzij The Voice hebben laten varen, nu in plaats van voor The Voice II, auditie gaan doen voor X Factor 2011. Dat programma neemt na de Voice-finale het uitzendtijdstip over.
De Mol: "Nee hoor, je moet altijd van je eigen kracht uitgaan. Ik kan met veel zekerheid zeggen dat het aantal talenten voor The Voice II nog groter zal zijn dan de eerste keer, omdat mensen die in de serieuze muziekscene bezig zijn, maar twijfelden voor de eerste serie, nu over de streep gaan. Ik denk dat we dus nog betere talenten gaan zien dan de eerste serie."
Hoopt hij volgend jaar de Gouden Televizier-Ring te winnen met dit format? "Dat is aan de kijker, maar ik hoop het wel!"