In 1989 kwam de eerste aflevering van Kassa op de buis. Sindsdien is het consumentenprogramma niet meer weg te denken bij de tv én de VARA, dat ieder seizoen weer miljoenen kijkers weet te trekken. Eindredacteur Renzo Veenstra legt uit hoe dit komt.
Gaan er dit seizoen dingen veranderen?
"Nee, niet echt. 'Never change a winning team', zeg ik altijd maar. Als je na al die jaren nog steeds tussen de 1,5 en twee miljoen kijkers per aflevering trekt, dan is het gewoon goed."
"Dat we geen grote veranderingen doorvoeren, heeft ook te maken met het feit dat de VARA steeds meer consumentenprogramma's maakt. Dan is het belangrijk om onze eigen identiteit te behouden, met de grote consumententhema's en tests."
Daarover gesproken: is na al die jaren niet alles al een keer getest?
"Dat is inderdaad een probleem. Vaak wordt er in een redactievergadering iets geroepen en dan zucht iedereen: 'Hebben we al eens gedaan...' Nu stellen we: als iets meer dan vijf jaar geleden is getest, dan mag het nog wel een keer. We hebben natuurlijk ook concurrentie van onze vrienden van Radar. "
"Een tijdje geleden kwamen de navigatie-systemen op de markt en dan duiken zij er ook meteen bovenop.Dan is het een kwestie van: wie heeft 'm als eerste? Kassa heeft meer een traditie van tests. Wij doen het om de week, Radar doet het meer sporadisch."
Je hebt ook bij Radar gewerkt. Wat is het grootste verschil?
"Ik vraag me af of er echt een verschil is. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer. Alleen de aanpak en het gevoel verschillen misschien iets. Antoinette (Hertsenberg, red.) is een ander persoon dan Felix (Meurders, red.). De toon is het grootste verschil."
Hoe blijft Kassa zo populair?
"Ieder ding dat in Kassa zit, is interessant voor iedereen. We proberen echt dat 'what's in it for me'-gehalte erin te houden. We doen ook hard ons best om het leuk en beeldend te brengen., zodat het niet saai en stoffig wordt. Dat maakt het ook een ingewikkeld programma om te maken."
Hoe selecteren jullie onderwerpen?
"We putten het liefst uit onze eigen interesses, irritaties en dingen die we zelf opmerken. En we baseren ons ook op wat er binnenkomt in de mailbox."
Wordt er meer geklaagd dan vroeger?
"Zeker. We krijgen - schrik niet - rond de vijfhonderd mails per dag binnen. Mensen verwachten dat we een soort consumentenbond zijn; zeggen, 'Los dat even op.' Zo werkt dat natuurlijk niet. De oude VARA-missie is 'het weerbaar maken van consumenten'. Ze moeten er eerst zelf naartoe; daarna nemen wij het eventueel in behandeling."