Wie wint vanavond de finale van Op zoek naar Joseph - en daarmee de hoofdrol in de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat? Volgens presentator Frits Sissing staan de drie beste kandidaten in de finale.
Wat vind je van het niveau van de finalerondes?
''Zeer hoog. Het is ook erg leuk dit jaar, er doen meer mensen mee met minder ervaring. Je ziet dat deze mannen enorm groeien tijdens de shows. En het getuigt van lef dat ze de competitie aangaan met talenten met meer ervaring. Goed, ze halen misschien niet de finale, uiteindelijk komen toch de besten bovendrijven, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. We zoeken het talent dat het gaat maken. Het gaat wel om iemand die de show kan dragen en acht keer per week moet optreden.''
We begrijpen dat je geen voorkeur mag uitspreken, maar zit de gedroomde kandidaat ertussen?
''Ha, zeker. We zijn met elf mannen begonnen, en de drie besten staan nu in de finale. Die kunnen het allemaal echt aan. De rest had ook talent hoor, maar waren er misschien nog niet helemaal klaar voor, die moeten nog iets rijpen.''
Proef ik daar enige opluchting? De kijker had ook anders kunnen kiezen...
''Voor mij maakt het niet zoveel uit, maar voor de producent is het wel een geruststelling, ja. Het blijft toch een risico dat de producent neemt. Die zit af en toe met samengeknepen billen van 'luistert het publiek wel naar ons commentaar'. En dat doet het, want de beste deelnemers staan in de finale. Kijk maar naar Op zoek naar Evita, de kijker is niet gek en wordt heel goed begeleid in zijn keuze door het panel.''
Dus de mensen thuis zijn niet de leken waarvoor we ze misschien onterecht aanzien.
''De musical wordt steeds groter in Nederland en het publiek groeit hierin mee, dat is leuk om te zien. Natuurlijk, het risico blijft altijd aanwezig dat het niet de droomkandidaat wordt, en het publiek op populariteit kiest of zoiets. Daar zit je niet altijd op te wachten, het gaat uiteindelijk om de kwaliteit. Maar het panel heeft zelf in eerste instantie elf capabele mensen gekozen, al zie je daarin ook verschillen. Het programma legt nogal een druk op de jongens. Ze moeten iedere week nieuwe nummers en nieuwe choreografie instuderen. Wat dat betreft is het een goede test voor het echte werk. Kan je die druk aan?''
Hoe onderga je de live-shows zelf?
''Ik vond Op zoek naar Evita al een feestje om te doen en nu is het nog leuker. Je maakt toch een soort groeiproces door, waardoor je nu beter weet wat er speelt en je beter kunt reageren op het panel. Paul de Leeuw is ook echt een leuke aanwinst. Hij zorgt voor wat onrust en chaos, daar moet ik weer op reageren en dat maakt de uitzending spannender. En verder geniet ik van musical en de ontwikkeling van de jongens.''
Zitten de opnames trouwens niet te dicht op de première van de musical? Het is enorm intensief en vorig jaar leek winnares Brigitte er bijna aan onderdoor te gaan.
''Normaal is er voor een musical zes weken repetitietijd. De repetities zijn straks al begonnen, zonder de hoofdrolspeler. Kijk, er zit vier weken tussen, idealiter zou de winnaar misschien even twee maanden moeten bijtanken. Aan de andere kant: het hoort bij het vak. The show must go on! Het is onderdeel van de competitie en we zoeken een jongen die het aankan.''
Zit er voor volgend jaar nog een derde show in, of is het verzadigingspunt bereikt?
''Het zou ontzettend leuk zijn als er een derde show zou komen. Als het doorgaat - er zijn gesprekken gaande, maar er is nog niets definitief - zouden we wellicht weer op zoek gaan naar een hoofdrolspe(e)l(st)er. Ik denk namelijk dat er van verzadiging geen sprake is. Het stemgedrag stijgt nog steeds iedere week, de mensen thuis zijn enorm betrokken. En ik hoor op straat alleen maar positieve geluiden, iedereen vindt het leuk. Je krijgt ook kwaliteit: van het panel, van Willem Nijholt en zeker van de kandidaten.''