Peking Express Special | Achter de schermen

4 april 2012 16:14 | overig-tv-nieuws | Door Televizier

Peking Express is niet alleen loodzwaar voor de kanidaten, ook de crew ziet flink af tijdens de opnames. Werkdagen van achttien uur zijn normaal en soms wordt er helemaal niet geslapen, zo blijkt ter plekke.

„Een mix van een reizend circus met een militaire operatie en Domino D-Day”, zo typeert Ilja Willems Peking Express. „Als er een steentje niet goed staat, dan stort alles. in. Het is gekkenwerk, Een hel, maar een heel leuke hel.” Ondanks dat zit Ilja tijdens dit interview best ontspannen naast het zwembad van haar Filipijnse hotel. Ze heeft dan ook de nodige ervaring opgedaan bij Peking Express en andere in het buitenland opgenomen programma, zoals Van Dis in Afrika en Yorin Travel met Floortje Dessing. Het is haar taak zo’n beetje alles voor de kandidaten te coördineren op een gemiddelde opnamedag. Ze rijdt iedere dag de route die de deelnemers moeten afleggen en houdt ondertussen via een gps-systeem in de auto bij waar alle duo’s zijn en of iedereen wel op tijd bij de volgende proef aankomt.  

Snelkookpan
En dan heeft ze nog een belangrijke taak: „Ik ben op zoek naar mooie verhalen. Ik weet bijna alles van de kandidaten. Alleen maar de kandidaten volgen is niet genoeg; je moet een verhaal met diepte zien te creëren. En dan het liefst met universele thema’s, waarin kijkers zich kunnen herkennen. Ouder worden bijvoorbeeld, of een moeder-dochterrelatie.” Voor die verhalen hoef je bij Peking Express niet ver te zoeken. Bijna alle kandidaten maken een ontwikkeling mee tijdens het programma. Ilja: „Al is het alleen het overwinnen van hun hoogtevrees. Dit is een snelkookpan voor de deelnemers. Van reizen gaat je klep open, en zeker als het reizen onder grote druk is. Ze zien zo veel in korte tijd, en al die indrukken moeten verwerkt worden. Dat proberen wij te vangen in televisie.”

Geliefd en populair
Alle duo’s hebben elke dag een verslaggever en een cameraman op hun hielen, die alles volgt wat ze doen en ze onderweg interviewt. Een van de verslaggevers is Hank van Bosstraten. Het voelt voor hem bijna alsof hij zelf deelnemer is. „Voor ons is het bijna net zo spannend omdat we precies hetzelfde meemaken. Ik moet ook regelmatig op mijn tong bijten als ze iets doen wat ontzettend dom is, zoals op een heel onhandige plek liften, maar je mag niks zeggen.” Fysiek is het een heel pittige baan. „Ook ik moet die enorme berg in Zuid-Korea over; vreselijk vond ik het. Wij moeten letterlijk met ze meerennen.” Maar hoe veel de crew en de kandidaten samen ook meemaken. Ze eten en slapen nooit op dezelfde plek. „Als de duo’s ’s avonds bij de locals zijn, moeten wij onzichtbaar zijn. Zij moeten mixen met de lokale bevolking; dat is een groot deel van het avontuur. Wij proberen zo dicht mogelijk in de buurt een slaapplek te vinden.” Meestal betekent dat een hotel, maar in arme of afgelegen buurten kunnen ze net zo goed in barre omstandigheden terechtkomen. Zo kwam een van de vrouwelijke verslaggeefsters in een kamer terecht die de kat des huizes als toilet gebruikte. Het matras was helemaal nat van de kattenpis. En wat doe je dan als als verslaggeefster? Je keert het matras om en gaat slapen: dat is de instelling van een Peking Express-medewerker.   

In scène
De laatste jaren doken er af en toe negatieve verhalen op over reality-tv. Gebeurtenissen zouden in scène worden gezet en de favoriete kandidaten van de organisatie voorgetrokken. Dat zoiets gebeurt bij Peking Express ontkent iedereen van de crew met klem. Ilja: „Bij ons valt er niets te manipuleren. Er komt een lift of niet, ze vinden een slaapplek of niet. Dingen in scène zetten doe ik niet; dat soort reality wil ik niet maken. Het moet gaan over echte mensen die echt iets meemaken.” Het meest geniet Ilja van kandidaten die haar weten te verrassen. „De zussen zijn een fantastisch voorbeeld. Het zijn van die botte Groningse dames, vooral naar elkaar toe. Van tevoren waren we bang dat ze alles vies zouden vinden, maar ze hebben de reis van hun leven. Geweldige kandidaten. Eigenlijk zou je willen dat alle deelnemers zo open in het avontuur stappen.”  

Kandidaten
Sander Herbers is productioneel verantwoordelijk voor onder meer de logistiek van Peking Express. Met als gevolg dat hij al twee nachten niet heeft geslapen als we hem interviewen. Vanuit verschillende hotels in Zuid-Korea en op de Filipijnen stuurt hij de crew aan en dat gaat dag en nacht door. Hij is nauw betrokken bij de casting van de kandidaten. Duizenden mensen meldden zich die dolgraag wilden meedoen aan Peking Express. Zie daar de besten dan maar eens uit te vissen. Dat gebeurt door ellenlange vragenlijsten in te vullen en gesprekken te voeren waarin de potentiële kandidaten alles over zichzelf moeten prijsgeven. Ze ondergaan ook een medische test en moeten met een psycholoog praten. Het is tenslotte belangrijk dat ze niet bij de eerste de beste stresssituatie een zenuwinstorting krijgen. Maar volgens Sander is casten helemaal niet moeilijk „Je ziet eigenlijk aan de eerste vragenlijst al of mensen geschikt zijn. Hoe creatief ze die invullen en hoe ze zichzelf zien. En bij een aantal mensen is er meteen een klik. Daarna moet je zorgen dat er een goeie mix is. Geen stellen die te veel op elkaar lijken bijvoorbeeld. Uiteindelijk zijn dit de veertien ideale kandidaten. ”

Terug naar de Peking Express 2012 Special


Meer over