Je moet er als bedrijf wat voor over hebben om in de rust van de eerste WK-wedstrijd van Nederland tegen Spanje een reclame op de buis te krijgen. Een filmpje van 30 seconden kost 200.000 euro!
De STER komt tijdens de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal op 13 juni met een uniek reclameblok. Niet iedere adverteerder mag daar zomaar zijn reclame vertonen. Een woordvoerder van de STER vertelt aan het Algemeen Dagblad: “De eis is dat de commercials voor Super Dutch nooit eerder te zien zijn geweest. We gaan kijkers ook ruim van tevoren warm maken voor dat reclameblok.”
Populaire minuten
Dat belooft wat! De som geld die bedrijven neer moeten leggen om hun product in de rust aan de man te brengen is niet mis. 30 seconden uitzendtijd kost 200.000 euro. Toch lijken adverteerders daar niet van terug te schrikken: “Het zit bijna vol. Logisch, dit is een uniek evenement. Het moet iets bijzonders worden“.
À la Super Bowl
De naam Super Dutch zegt het eigenlijk al; STER heeft de Super Bowl aanpak gebruikt, het belangrijkste sportevenement in de Verenigde Staten. Daar maakten fabrikanten grappige en unieke reclames met onder andere bekende acteurs en sporters, speciaal voor het reclameblok van de Super Bowl. De reclames worden daar steengoed bekeken: “Naast de wedstrijd en de optredens tijdens de halftime zijn de commercials onderwerp van gesprek. Het is een strijd tussen adverteerders die zorgt voor een mooie reeks van unieke, grappige en vaak eenmalige commercials die miljoenen kijkers boeien en waar nog veel over gesproken wordt.”
Miljoenenpubliek
In Amerika is het miljoenenpubliek wel erg groot: zo'n 100 miljoen mensen kijken naar de Super Bowl. Nederlandse adverteerders moeten het volgens een inschatting van de STER doen met 10,7 miljoen kijkers. “Dit is hét moment voor revanche op de verloren WK-finale van 2010.”
Tijd kopen
Voor de andere pouleduels van Oranje tegen Australië en Chili kan men 30 seconde reclamezendtijd kopen voor 99.000 euro. Mocht Oranje de WK-finale halen, dan kost een halve minuut 117.000 euro.
Om 21:00 uur wordt de ultieme revanchewedstrijd tussen Spanje en Nederland op 13 juni 2014 afgetrapt.
Even Apeldoorn Bellen
Zoals gezegd zit het reclameblok bijna vol. Het is te hopen dat de adverteerders uitpakken met leuke reclames. Centraal Beheer Achmea staat bekend om de grappige Even Apeldoorn Bellen-reclames, zoals deze.