De TROS gaat stoppen met het uitzenden van een groot deel van haar kinderprogramma's. Vanwege onduidelijkheid over wat wel en niet mag met betrekking tot merchandising is de omroep tot dit besluit gekomen.
Directeur Peter Kuipers zegt in een interview met de Volkskrant dat hij heeft besloten om de kinderprogrammering af te bouwen. Per 1 januari 2012 stopt de omroep met alle kinderprogramma's die commercieel geexploiteerd worden.
Boetes
Het Commisariaat voor de Media legde de TROS de afgelopen jaren enkele boetes op. Een publieke omroep mag namelijk niet dienstbaar zijn aan commerciele belangen van derden. Rond de kinderprogramma's van de TROS zouden derden geld verdienen met de verkoop van producten die gelieerd zijn aan de programma's. Denk daarbij bijvoorbeeld aan speelgoed, tassen en posters waar de logo's en personages uit de programma's op staan.
Onduidelijkheid
Omdat de grenzen van wat wel en niet mag volgens drecteur Kuipers volkomen onduidelijk zijn en de TROS geen boetes meer wil krijgen is nu besloten om te stoppen met 800 van de 980 uur aan kinderprogramma's die de TROS jaarlijks op televisie uitzendt. Bovendien wordt zo voorkomen dat de uitzendconcessie van de TROS in gevaar komt.