The Voice of Holland (TVOH) is direct heet nieuws wanneer zanger Roel van Velzen met het idee van de draaiende stoelen komt.
"Het gaat niet om het uiterlijk"
Juryleden/coaches kunnen auditerende vocalisten niet eerst op hun uiterlijk beoordelen, zoals bij Idols vaak gebeurde. Het zou puur om de stem gaan. In de loop der seizoenen volgen echter steeds meer opmerkingen over de looks van de kandidaten.
Op internet en tv wordt het programma massaal bekeken en besproken. Bij een 21e-eeuwse talentenjacht gaat het er met de komst van internet ook anders aan toe dan De Soundmixshow. De jury van het eerste seizoen - Jeroen van der Boom, Angela Groothuizen, Nick & Simon en Van Velzen - is intussen geheel vervangen.
Poëtische commentaren
Aan de komst van kersverse coach Glennis Grace gaan nogal wat wissels en manieren van jureren vooraf, waarbij de BN'ers alle tijd hebben zich te profileren.
Sanne Hans maakt reclame voor haar festival door kandidaten speeltijd te beloven, Trijntje Oosterhuis slaat niet zelden zelf aan het zingen, Ali B werpt zich op als luisterend oor of zelfhulpgoeroe en Marco Borsato trekt zijn poëtische songteksten door in zijn adviezen: "Als je maar lang genoeg doorloopt, kom je op een geven moment je eigen voetstappen weer tegen. Daarom moet je af en toe een zijpad nemen (...) Het is een keuze van: wat wil ik".
Ruzietjes
De kortst zittende van de in totaal vijftien coaches zijn Guus Meeuwis (1 seizoen), Jan Smit (1), Ilse de Lange (2) en Lil' Kleine (2). De harde kern bestaat nu uit Waylon, Anouk en Ali B, ervaren podiumdieren en kijkcijferkanonnen die zich bewust zijn van de camera's.
Tijdens de audities weten ze hun momenten dan ook altijd te pakken: het op de grote rode knop drukken, soms met de hak of het voorhoofd, gebeurt zelden op een subtiele manier en zo nu en dan gaat een jurylid op zijn stoel staan, op de rand van het podium zitten luisteren of uitbundig dansen.
Ook ruzietjes zoals die met Lil' Kleine versus Anouk in 2019 worden breed uitgemeten in de media. Het is al met al niet vreemd dat het in sociale mediaberichten met de hashtag #TVOH vaak meer over de mensen op de stoelen gaat dan over de vocale prestaties op het podium.