Met de comeback van Kees & co is ook het genre sitcom weer terug op tv. Wat komt er kijken bij het maken van een serie met livepubliek? Een blik achter de schermen.
Tekst: Carlijn Schepers
Met een plof landt een grote schep quinoaprut op het bord. Plien van Bennekom (buurvrouw Brenda) heeft in Kees & co gekookt voor de familie Heistee en schept glunderend op. Simone Kleinsma (Kees) en haar gezinsleden kijken vol afgrijzen naar het avondeten. “Het is quinoapuree met gebakken tofoereepjes en biologische spruitjes, bij volle maan geoogst”, zegt Plien, met de overenthousiaste intonatie van Brenda. “En daarbij gebakken banaan in karnemelksaus.” Als Plien niet kijkt schept Tibor Lukàcs – die Kees’ zoon Rudie speelt – stiekem een deel van zijn eten terug in de pan.
Livepubliek
Vanavond klinkt er waarschijnlijk gelach uit de zaal. Maar op dit moment is het nog een repetitie van de scène. Kees & co wordt namelijk met livepubliek opgenomen, net als veertien jaar geleden. Het lijkt de revival van de sitcom, komedieseries met vaste personages in een alledaagse omgeving, vaak opgenomen met publiek. Ook bekende Amerikaanse sitcoms als Will & Grace en Roseanne kregen de afgelopen jaren een remake.
Decor gebouwd
De opnames van zo’n sitcom verlopen anders dan bij een normale tv-serie. Zo is er speciaal voor Kees & co een decor gebouwd met alle kamers uit de serie. De tribune voor het publiek is het middelpunt. Die kijkt uit op de woonkamer van Kees, waar de meeste scènes plaatsvinden. De kamer is tot in de puntjes ingericht. Potten met suiker in de keuken, boeken in de kast en plantjes in de vensterbanken. Achter de ramen hangt een doek met een afbeelding van een woonwijk en felle lampen simuleren zonlicht. Maar niet alle scènes worden hier opgenomen. Links van de tribune is er bijvoorbeeld de badkamer en Coosjes kantoor. Kijkt het publiek naar rechts dan ziet het de kleurrijke woonkamer van Brenda. Omdat de tribune niet meedraait laten televisies boven het decor alles zien.
Een week over een aflevering
RTL zond de eerste aflevering van Kees & co op 30 maart uit, maar de opnames begonnen vorig jaar september al. “We doen een week over elke aflevering”, vertelt Tibor. “Eerst repeteren we de scènes vier dagen. Op de vijfde dag beginnen we met camerarepetities, gevolgd door een generale die wordt opgenomen. Die opnames bekijken we tijdens het avondeten en vervolgens spelen we het geheel met publiek.” De hele aflevering moet er ’s avonds binnen twee uur opstaan. “Ik had elke week weer een soort schoolmusicalgevoel als we het opvoerden. Je moet rekening houden met het lachende publiek, dus goed timen. Maar tegelijkertijd kunnen er niet te lange stiltes vallen voor de thuiskijkers.”
In een keer goed
Simone verduidelijkt: “Soms moet je even inhouden om de volgende zin te zeggen. Af en toe zijn er uitspraken waarvan je denkt: hierop komt een dikke lach, en dan komt ie niet. Andersom kan dat ook gebeuren. Dat is heel spannend. Eigenlijk is het alsof we elke aflevering weer in het theater staan met een eerste try-out. Maar dat maakt het zo levend en leuk. Een scène kan best een keer over, maar het liefst doe je het in één keer goed.”
Plien van Bennekom
Vandaag bij de camerarepetities is het belangrijk voor de cameramensen om precies te weten wie ze wanneer filmen. Er zijn vier camera’s, in tegenstelling tot bij een normale tv-serie, waar scènes vaak niet-chronologisch, in stukjes, en met één camera worden opgenomen. “Je kunt niet zomaar bewegen, dat kan alleen als je tekst hebt. Anders loop je zo in of uit beeld”, vertelt Plien. “Het is veel preciezer dan ander tv-werk dat ik heb gedaan. Je moet exact weten waar je moet staan of wat je moet pakken op het juiste moment.” Tibor: “Dan moet je die beker daar neerzetten en dan moet je die boterham in je mond hebben. Het is bijna een choreografie.”
Soort familietje
Het duurt even voordat dat goed gaat bij de repetities. Ook de dinerscène moet een paar keer over. Twee productiemedewerkers scheppen het eten dan weer in de pannen en zetten die weer in de keuken. Op foto’s zien ze hoe de gedekte tafel eruit moet zien. Dat gaat een aantal keer zo, totdat het perfect gaat. Doordat de crew acht weken repeteert in dezelfde studio, voelen de decors al een beetje als thuis. “Het is dat je niet mag eten en drinken in de set, anders zou ik hier de hele dag op de bank liggen Marsen en Twixen eten”, zegt Plien. “Zo erg voel ik me hier op m’n gemak. Het zal straks ook wel weer wennen zijn om iedereen niet meer dagelijks te zien en drie keer per dag samen te eten. Eigenlijk is het een soort familietje geworden.” Maar wie weet duurt het niet lang voordat de crew weer in de studio te vinden is. De eerst afleveringen trokken in ieder geval steevast meer dan een miljoen kijkers. Plien: “Je weet maar nooit: het kan zo weer tien jaar doorgaan.”
Kees & co | zaterdag | RTL 4 | 20.00 uur