Seksuele chantage, liefde, schaamte, spanning en intriges. De nieuwe thrillerserie De Ring is een ingenieus bouwwerk vol plotwendingen. Hoe bedenk je zoiets en hoe geef je er gestalte aan? Regisseur Frank Ketelaar en acteur Minne Koole vertellen.
Frank Ketelaar herinnert zich het vertrekpunt voor zijn nieuwe thrillerserie De Ring, waarin Anna door haar grootste opdrachtgever seksueel wordt gechanteerd. “Ik zag achter elkaar documentaires over Jeffrey Epstein, de zaak-Monica Lewinsky versus Bill Clinton en over Bill Cosby. Allemaal toffe peren, mannen met charisma, die monsters bleken te zijn. Zo kwam ik op het idee van een charmante spijkerbroekentycoon met een gevaarlijke donkere achterkant.”
De Ring zit, net zoals Ketelaars eerdere hitserie Klem, vol plotwendingen en details. Voor de oplettende kijker dus. Ketelaar, die De Ring schreef en grotendeels regisseerde, lacht: “Het construeren van ingewikkelde verhalen is mijn olympische sport. Ze noemen mij weleens de timmerman onder de scenarioschrijvers.”
Lees ook: Alles over de nieuwe thrillerserie De Ring
Minne Koole
Minne Koole speelt Max, een rechercheur die verliefd wordt op Anna. Toen hij het ingewikkelde script zag, kreeg hij lichte stress. “Ik ben een controlfreak, wil alles altijd helemaal begrijpen.” Hij lacht: “Thuis had ik een prikbord van 1 bij 2 meter vol kleine papiertjes, met daarop al mijn scènes per dag. We filmden soms tien scènes achter elkaar. Ik wist met één blik op het bord: in die scène speel ik met mijn maat Pim, we hadden ruzie en dit is de eerste keer dat we elkaar weer zien. Dus deze emotie hoort erbij.”
Maar hoe ‘bouw’ je zo’n ingenieus verhaal? Frank gebruikt zeker geen prikbord, zegt hij. “Het begint met associëren en doordenken. Wie zijn mijn hoofdpersonen, hoe kennen ze elkaar en hoe kunnen ze het elkaar zo lastig mogelijk maken?” Elke aflevering werkt hij eerst globaal uit, op anderhalf A4’tje. “Daarna ga ik echt schrijven.” Gaandeweg verandert hij nog van alles om het verhaal kloppend te krijgen. “Scenarioschrijven is eigenlijk een lange schaakpartij waarbij je de eerste zet wél over kunt doen.”
Frank Ketelaar
Op de eerste draaidag heeft hij alle afleveringen helemaal klaar, vertelt Frank. “Ik hoor vaak van collega’s dat ze nog schrijven als ze al aan het filmen zijn, maar zo gaat dat bij mij nooit. Ik weet precies wat ik ga doen, tot in de kleinste details.”
Minne speelde niet eerder met een regisseur die zo precies is in zijn werk. “Improviseren kan bij Frank niet. Wat op papier staat, dat moet het worden.” Logisch, stelt hij. “Als je één ding verandert in zo’n gedetailleerd verhaal, dan stort het als een kaartenhuis in elkaar.” Het was wel wennen, erkent hij. “Ik voelde me voor het eerst een professionele acteur met een belangrijke taak. Ik vond het zwaar. Leuk, maar zwaar. Ik wist, Frank ergert zich dood als iets niet klopt.”
Vanwege de beperkte budgetten worden series in Nederland bijna nooit in chronologische volgorde opgenomen. Frank: “Als je ergens bent, draai je alles wat zich daar afspeelt. Daardoor lopen de opnames kriskras door elkaar. Het kan zo maar gebeuren dat je de laatste scène eerst draait.” Dat vergt oplettendheid van de acteurs. “Minne is er heel goed in, een serieuze jongen die zich goed voorbereidt.”
“Klopt”, zegt Minne. “Al ben ik niet zo iemand die zich helemaal af moet sluiten om in een rol te kruipen, hoor. Ik deed wel research vooraf. Via mijn tante, die vroeger als rechercheur werkte, mocht ik meekijken op een politiekantoor in Amsterdam-Noord. Het idee dat je hebt van een politieman is een cliché, gebaseerd op wat je in films ziet. Nu heb ik echte mensen gezien, waardoor ik het gevoel had dat ik wist waar ik het over had. Dat maakte me rustiger.”
Kritische noot
Frank is als kijker net zo kritisch als in zijn werk. “Ik zit nu het rechtbankdrama Presumed Innocent te kijken met Jake Gyllenhaal. Een goede acteur, maar ik erger me aan wat er allemaal niet klopt in die serie.” Overigens is hij door de jaren heen wel wat flexibeler geworden, erkent hij. “Ik ben er nu wel achter dat dingen ook weer niet te mooi moeten kloppen. Toen ik laatst het eerste seizoen van Klem terugzag, vond ik het een beetje te mathematisch. Wat ik maak gaat wel over gewone mensen, en die vergeten weleens iets. Het moet geen invuloefening worden.”
De Ring is vanaf 5 september iedere donderdag om 20:30 uur te zien op NPO 1 en te streamen via NPO Start. De volledige serie is vanaf die datum ook in zijn geheeld te bingen via NPO Plus.