Feit en fictie

Scenarist verklapt: zo komen de verhaallijnen in Flikken Rotterdam tot stand

15 september 2023 10:00 | serie | Door Jef Willemsen

© Ruud Baan

Herkenbaarheid is de kracht van Flikken Rotterdam. De schrijvers gebruiken waargebeurde misdrijven om de serie zo realistisch mogelijk te maken. Scenarist Henk Apotheker vertelt hoe de makers feit en fictie combineren.

Een serie baseren op de actualiteit is makkelijker gezegd dan gedaan, vertelt scenarioschrijver Henk Apotheker. “Je kunt de feiten over een misdrijf niet een-op-een overnemen, het mag nooit te herleidbaar zijn. Sowieso omdat slachtoffers zich wel willen herkennen, maar niet willen terugzien op televisie. Daar komt bij dat geen enkel krantenbericht het volledige verhaal vertelt, je moet je dus niet vastklampen aan de feiten. Er ontbreken altijd stukjes die je als schrijver met je fantasie moet aanvullen. Wat zijn de achtergronden en motieven van de dader, wat is de impact op de slachtoffers, hoe passen onze vaste personages in het verhaal en wat doen de gebeurtenissen met hen? Alleen zo kun je waargebeurde feiten verwerken tot iets dat aantrekkelijk is om op televisie uit te zenden.”

Apotheker is niet bang dat de schrijvers van Flikken Rotterdam de stad in een kwaad daglicht stellen omdat hun fantasie met ze op de loop gaat. “We verheerlijken misdaad niet: criminelen kunnen sympathie opwekken, maar het worden nooit helden. Tot nu toe hebben we ook altijd de steun van de Rotterdamse politie gehad. We leggen zelfs alle verhaallijnen vooraf aan politiemensen voor met de vraag, kan dit in de praktijk ook zo gebeuren? We krijgen tot mijn schrik vaak te horen dat de werkelijkheid nog veel erger is.”

Inspiratiebronnen

Hoe komen de schrijvers aan hun ideeën? In de eerste plaats volgen ze het nieuws in de havenstad op de voet, maar ze krijgen ook vanuit de politie belangrijke aanknopingspunten. “Als we de lijnen voor een nieuw seizoen gaan uitzetten, hebben we uitgebreid contact met Raymond van Kolsteren, rechercheur en teamleider Moordzaken. Hij praat ons bij over de praktijk en welke trends de politie in en rond Rotterdam ziet. Aan de hand van die informatie werkt het schrijversteam de afleveringen uit. Zo viel vorig jaar op dat steeds jongere mensen heel diep in de misdaad zitten vanwege de cocaïnehandel in de haven. Daar kwam de verhaallijn rond uithalers Koshi en Harm uit, die de rode draad vormde voor afgelopen seizoen.”

Volgens Apotheker is het essentieel om de juiste balans te vinden. “We kiezen voor een mix van verhalen die gaan over alle aspecten van de stad en van het leven. Dat klinkt wat hoogdravend, maar uitsluitend focussen op cocaïnehandel in de haven zou saai worden. Rotterdam is zo divers dat je er alle denkbare verhalen kunt vertellen. Aan de ene kant is de stad rauw en hard; het is de haven, industrie, werk dat nooit af is. Aan de andere kant is Rotterdam ook Kralingen en Hillegersberg: oud geld, waar families die er al generaties wonen ineens te maken krijgen met de komst van nouveau riches die er villa’s opkopen en hun eigen cultuur meebrengen. Als we dat allemaal aan bod laten komen hebben we een goed seizoen.”

Flikken Rotterdam

Er is nog een andere reden waarom het havengebied niet te vaak voorbijkomt in de serie: “Het is lastig om toestemming te krijgen daar lang te filmen. Daar houden we tijdens het schrijfproces ook al rekening mee, want de productie fluit je onherroepelijk terug. Juist die beperkingen zorgen voor creativiteit. Als je hetzelfde verhaal ook in een verlaten schoolgebouw kunt vertellen, waarom zou je dat dan niet doen? Wel hebben we komend seizoen één droomlocatie gekregen waarover iedereen verbaasd was dat het gelukt is. Dat was een moment van grote tevredenheid voor het hele team.”

Flikken Rotterdam is uiteindelijk namelijk vooral een kwestie van teamwork. “Als dramaschrijver moet je ruimte laten aan anderen om je verhaal opnieuw te vertellen. Dat is wat er gebeurt als het productieteam en de acteurs hun eigen interpretatie geven aan wat je hebt geschreven. De kunst is om hen vrij te laten en toch de juiste kant op te sturen. Er is voor een televisieschrijver niets leukers dan wat je hebt bedacht tot leven te zien komen.”

Flikken Rotterdam is vanaf vrijdag 15 september wekelijks om 20:35 uur te zien bij AVROTROS op NPO1.

Meer over