We zetten de vijf veranderingen die al merkbaar zijn op een rij. Eerder werd het ontslag van castleden Britt Scholte en Floris Bosma en het terughalen van bekende gezichten al bekend.
Bye bye Bekkers
Hét moment waarop de grote koerswijziging begon is de plotselinge dood van Rob Bekkers. De mysterieuze psycholoog had nog volop plannen met Janine, zette geobsedeerde patienten in als handlangers en liet verontwaardigde kijkers weken gissen of hij nou wel of geen hersentumor verzon. Maar ineens was het over en uit: Rob voelde zich bedreigd door Billy de Palma en pleegde zelfmoord. Inmiddels kraait geen haan meer naar Bekkers en ’t is veelzeggend dat ook het onderzoek naar zijn dood stilletjes in de doofpot is verdwenen. Zonder Bekkers was de weg vrij voor nieuwe verhaallijnen voor Billy, Ludo en Janine.
Meer cohesie
In het verleden was de saamhorigheid binnen Meerdijk ver te zoeken. Op papier kennen de bewoners van het soapdorp elkaar allemaal, maar op feestdagen na zijn ze zelden allemaal samen. Iedereen trof elkaar tot voor kort alleen als ze een verhaallijn deelden, waardoor het aanvoelt dat personages op aparte eilandjes leefden. Inmiddels loopt iedereen elkaar steeds vaker tegen het lijf. Meerdere verhaallijnen spelen zich ook op één locatie af: in De Koning kan Shanti bakkeleien met Billy terwijl Puck zit te stressen over haar kledinglijn en een tafeltje verder Ludo en Valentijn kunst bespreken. Dit versterkt het gevoel van sociale cohesie en scheelt de makers ook heel wat tijd: om drie verhalen te vertellen hoeven ze slechts één set aan te kleden en uit te lichten.
Viva volkse verhalen
Eén van de verklaringen voor de dalende kijkcijfers was volgens RTL-baas Peter van de Vorst het feit dat GTST te ver van de doelgroep was af komen te staan. “Er hoeft niet meteen geluncht te worden met champagne bij De Rozenboom. Er kan ook een boterhammetje pindakaas gegeten worden aan de keukentafel.”, zo luidde zijn devies. Inmiddels is te zien hoe de schrijvers dat aanpakken. In het voormalig ultra-veganistische eetcafé De Koning worden nu weer bitterballen geserveerd en zijn de nieuwe smartlapavonden een hit. Rik en Shanti gaan op date door lekker thuis te koken en zelfs de chique Sanders clan kiest voor huiselijkheid. Bing staat ineens geregeld in de keuken en toen Janine onlangs iets te vieren had deed ze dat niet met hapjes van de traiteur of een etentje in De Rozenboom, maar simpel op de bank met een pastaatje. Het zijn kleine, ogenschijnlijk irrelevante accenten, maar het maakt de personages des te menselijker.
Soms geluk en soms verdriet
Een soap draait in de kern om liefde, leed en verlangen. GTST leek dat in de afgelopen seizoenen nog weleens te vergeten door de aandacht te vestigen op maatschappelijke thema’s als asielzoekerscentra, militante duurzaamheid, het lot van zwervers en asieldieren en automutilatie. Maar na de recente verhaallijn over Jojo’s diabetes ligt de focus weer grotendeels op liefdesperikelen. De rommelige start van Rik en Shanti’s liefdesrelatie, Ludo en Janines knipperlichtrelatie, Nina’s onmogelijke liefde voor zowel Daan als Bing, de groeiende rivaliteit tussen Bobby en Valentijn om het hart van Lana… Het geeft de soap weer hoop.
In de derde versnelling
Een veelgehoorde klacht over soaps is dat verhaallijnen eindeloos duren en moedwillig worden uitgesmeerd. Daar is in het huidige GTST geen sprake meer van. Zelfs de grootste geheimen liggen binnen afzienbare tijd op tafel. In vorige seizoenen had het maanden kunnen duren voordat Bobby de waarheid ontdekte over Amir en zijn overleden ouders. Nu werd het bijna achteloos door Sjors in een ruzie onthuld. Dit hoge tempo zorgt dat de kijker niet verveeld kan raken en dat de personages voortdurend uitgedaagd worden door nieuwe situaties. Allemaal redenen om geen aflevering te missen. Maar of dat genoeg is om de dippende kijkcijfers te doen stijgen?