Smaken verschillen en er is niets zo subjectief als kunst, dat neemt niet weg dat het bijzonder hilarisch wordt zodra Nina (Marly van der Velden) jubelt dat het schilderij zo enorm mooi is.
Lees ook:
Fabian ten Vuuren
In de aflevering van maandag 3 februari is te zien hoe Nina de kunstschilder Fabian ten Vuuren inhuurt om een fotorealistisch portret te schilderen van haar, Bing en de kinderen. Ze geeft zelfs diverse foto's mee en voorbeelden van de kleding die ze op het levensechte doek terug wil zien. Ten Vuuren blijkt een veelgevraagd meester te zijn die bekend staat om zijn kwaliteit. Als Nina het doek onder ogen krijgt, is ze dan ook dolenthousiast. De vraag is waarom.
Weinig realistisch
Toegegeven, Fabian moest het portret binnen een dag af hebben, maar dat neemt niet weg dat het eindresultaat rechtstreeks van de set van een horrorfilm lijkt te komen. De inktzwarte poelen waar ooit ogen zaten zijn al behoorlijk beangstigend, maar de macaber gekrulde doodsgrijnzen en de scheve tanden schrikken net zo hard af. Tel daar de ontluisterende hoeveelheid vormloze worstenvingers bij op en het is genoeg om nachten van wakker te liggen. Voor wie het vergeten is, zo zien Nina, Nola, Manu en Max-Ravi er uit als ze niet door horrorvernis gevat zijn.
Bings reactie
De anders zo kieskeurige en kritische Nina is in de wolken en presenteert het portret zonder schaamte midden in de Rozenboom aan Bing met de mededeling: "Kijk nou hoe mooi ons gezin is!" Bings gezicht en reactie spreken boekdelen. Waar het monsterlijke meesterwerkje na de opnames is gebleven, blijft de vraag.