SBS dacht het kip met de gouden eieren te hebben binnengehaald toen het de rechten kocht van de Champions League. Maar de kijkcijfers zijn sterk gedaald sinds de wedstrijden bij Veronica te zien zijn.
Het AD heeft er een analyse op losgelaten. Bij SBS 6 keken nog gemiddeld 1,6 miljoen mensen naar het miljoenenbal, dat was net zo veel als bij de NOS. Maar sinds Veronica de wedstrijden uitzendt is dat aantal gedaald naar minder dan 1,2 miljoen. Dat is beduidend minder. SBS koos juist Veronica uit voor de Champions League omdat het niet zo lekker ging met de zender.
20 miljoen
De SBS-groep betaalde waarschijnlijk zo'n 20 miljoen voor de rechten en als de daling in kijkcijfers doorzet moet SBS zich volgens Ruud de Langen van Mindshare zorgen gaan maken. Mindshare is het belangrijkste bedrijf dat zendtijd inkoopt voor adverteerders. Hij zegt in het AD: "Als deze trend doorzet, hebben ze een probleem. Een procent marktaandeel staat immers gelijk aan zo'n 10 miljoen euro op jaarbasis aan reclame-inkomsten. En dan komt de vraag bovendrijven of het voetbal nog wel rendabel is.''
Nederlandse clubs
De krant voert ook een sportmarketing-expert op die vindt dat de daling niet alleen maar aan SBS te wijten is, maar aan de overload van voetbal op televisie. SBS zelf denkt dat de tegenvallende kijkcijfers te wijten is aan de prestaties van Nederlandse clubs, die er bijzonder weinig van bakken. Ook de afname van het totaal aantal mensen dat tv-kijkt, speelt een rol volgens de zender.
SBS heeft ook voor volgend seizoen nog de rechten van de Champions League in handen.