De NOS lijkt schimmige deals te hebben over de eredivisiesamenvattingen. FOX mag gratis reclame uitzenden op de publieke omroep.
Het Amerikaanse FOX, dat de tv-rechten voor het eredivisievoetbal in bezit heeft, krijgt gratis reclamezendtijd in de STER-blokken en heeft ook nog eens voorrang boven andere bedrijven rond de sportuitzendingen. Dat meldt de Volkskrant, die sprak met mensen die het contract tussen NOS en FOX kennen.
Mediawet
Afspraken over gratis reclames zijn in strijd met de Mediawet. Normaal gesproken kost een spotje vóór of na Studio Sport Eredivisie tussen de tien- en achttienduizend euro. De publieke omroep mag geen deals maken die commerciële partijen gratis reclametijd geven, want er moet een strikte scheiding zijn tussen inhoud en commercie. Ook mag de STER, die bepaalt welke reclames er te zien zijn, geen invloed krijgen op de programmering.
SBS
De NOS betaalt 22 miljoen euro per jaar voor de eredivisiesamenvattingen. SBS had de uitzendrechten ook graag gehad, maar verloor de race van de NOS. De zender diende een klacht in bij het Commissariaat voor de Media, dat de naleving van de Mediawet controleert.
Henk Hagoort
Opvallend is dat NPO-baas Henk Hagoort niets weet van de afspraken. Tegenover de Volkskrant verwijst hij voor vragen naar de NOS en de STER. Maar die willen ook niets zeggen. De STER wijst naar de NOS, de NOS weer naar de STER. Vreemd natuurlijk. Het Commissariaat voor de Media doet onderzoek naar de eredivisiedeals.
Eerdere ophef
Eerder waren er al twijfels over de samenwerking tussen de NOS en FOX Sport. De NOS-presentatoren verwijzen in NOS Studio Sport Eredivisie regelmatig naar de live-uitzendingen van FOX. Daarmee draagt de publieke omroep bij aan de commericële belangen van FOX en dat kan niet door de beugel, vindt het Commissariaat voor de Media.
Lees ook: Twee weken geleden kreeg de NOS een laatste waarschuwing van het Commissariaat voor de Media.