Heel Nederland bleek een maand lang verslingerd aan het WK Voetbal, zo maakt de NOS bekend daags na het einde van het evenement. De gemiddelde Nederlander keek maar liefst 32 uur.
Uit de gegevens van de NOS blijkt dat mannen meer wedstrijden zagen: gemiddeld 23 duels. De gemiddelde vrouw nam genoegen met 16 matches. De meest bekeken wedstrijd was Nederland-Argentinië en gaat met 9.1 miljoen kijkers de boeken in als best bekeken tv-programma ooit.
NOS-baas tevreden over WK Voetbal
In een persbericht liet Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, tevreden te zijn over het verloop van het wereldkampioenschap. De nieuwsorganisatie had er een monsterklus aan om vier weken lang dagelijks vanuit Zuid-Amerika alles in beeld te brengen. "Het Nederlands elftal heeft fantastisch gepresteerd en dat heeft ons enorm geholpen. Zo eerlijk moet je zijn. Tegelijkertijd ben ik heel trots op de afdelingen sport en nieuws.”
"NOS lijkt op de goede weg"
De Jong bewijst het eclatante succes van het WK Voetbal en programma's als Studio Brasil (gemiddeld ruim 1.6 miljoen kijkers) dat de NOS de juiste koers vaart: "De programa's op radio en televisie waren vernieuwedn, fris, creatief en gewoon heel goed. En op de digitale media hebben de apps en de site het ongelooflijk goed gedaan. Onze aanpak smaakt het publiek heel goed. Zoals dat gelukkig eerder met Sotsji ook het geval was. Letter heel Nederland kijkt en luistert naar de NOS. We lijken op de goede weg."