Volgens de NOS was de Tour de France 2015 de best bekeken editie van de afgelopen twintig jaar. Gemiddeld keken 1,2 miljoen mensen naar de etappes.
Dat heeft mede te maken met de start van de Ronde van Frankrijk in Nederland. De tweede etappe van Utrecht naar Neeltje Jans en Zeeland trouk de meeste kijkers, ooit, bijna 2 miljoen. Op plaats 2 staat de laatste etappe naar de Champs Élysées, goed voor ruim 1,9 miljoen kijkers. Plek 3 is voor de etappe naar de Alpe d'Huez met bijna 1,9 miljoen.
10 miljoen
In totaal hebben ruim 10 miljoen Nederlanders minstens een keer vijf minuten achter elkaar naar de Tour op televisie gekeken, heeft de omroep berekend. Dat is 66% van de bevolking. Het evenement was onder mannen iets populairder dan onder vrouwen: 71% bereik versus 62%. Volgens Ewoud van Winsen, adjunct-hoofdredacteur NOS Sport, was de hype in Nederland enorm. „Maar ook toen de Tour over de grens ging, bleven de live-uitzendingen van de etappes onvoorstelbaar goed scoren.''
Studio Tour
Het nieuwe programma Studio Tour deed het volgens de NOS ook goed, met een gemiddeld aantal kijkers van 860.000 in de vooravond. "Natuurlijk was er ook wel wat kritiek'', zegt Ewoud. "Soms terecht, soms onterecht.” Hij vindt dat een vergelijking met de Avondetappe van Mart Smeets, dat voorgaande jaren op tv was, niet opging. "Studio Tour was en is geen vervanger van de Avondetappe, dus daar kunnen we ook niet zoveel mee.” De NOS gaat nog nadenken over hoe het volgend jaar verder moet. „Dan overlapt de Tour het EK atletiek in Amsterdam én het EK voetbal in Frankrijk, en beginnen kort na de Tour ook nog eens de zomerspelen in Rio. Dat grijpt dus allemaal in elkaar.”
Lees ook:
Bijna 2 miljoen voor de slotetappe