In De Slag om Nederland onderzoeken Roland Duong en Teun van der Keuken wat er mis is in Nederland. Dit seizoen nemen ze de graaiende bestuurscultuur onder de loep.
Is De Slag om Nederland ontstaan uit idealisme of ergenis?
„Geen van beide. Het is geboren uit nieuwsgierigheid en verbazing. Roland en ik lopen door Nederland en vragen ons af waarom ons land er zo uitziet als het doet. De eerste reeks ging over ruimtelijke ordening. Zo was er een gemeente die zichzelf wilde profileren als paardengemeente en daarom een paardenpretpark van 350 miljoen wilde bouwen. Er was een stad die een onnodige ringweg van 450 miljoen wilde aanleggen. En er zijn ook schoolbestuurders die dure schoolgebouwen laten bouwen in plaats van geld aan onderwijs te besteden. Deze nieuwe serie gaat over de bestuurscultuur, vooral over bestuurders die niet meer het werk doen waarvoor ze zijn aangenomen, omdat ze dat te saai vinden.”
Dankzij De Slag om Nederland is er een streep gezet onder de geldverslindende bouwprojecten die je noemt. Jullie hebben de belastingbetaler miljoenen bespaard.
„Dat is mooi, maar daar gaat het ons niet om. We zijn een journalistiek programma. Maar ik ben blij dat we een stem kunnen geven aan de burger die gemangeld wordt door grote bedrijven en organisaties.”
In de aflevering van vanavond gaat het over woningcorporaties.
„Woningcorporaties horen huizen te verhuren. Maar blijkbaar vinden de directeuren dat niet glamoureus genoeg. Dus bemoeien ze zich met de leefbaarheid van wijken, bouwen ze huizen voor de verkoop en beginnen ze allerlei grote projecten die veel geld kosten. Bovendien verdienen ze heel veel. Als je daarnaar vraagt, zeggen ze dat ze zullen bezuinigen door er personeel uit te gooien. Maar aan hun eigen salaris doen ze niets, omdat dat zogenaamd binnen de norm valt.”
In deze aflevering gaat het ook over scooters op het fietspad.
„Dat is wél een persoonlijke ergenis. Ik ben ooit eens van mijn fiets gereden door zo’n racemonster. Maar het klopt gewoon niet. Officieel mag je op het fietspad 20 tot 25 km per uur en scooters rijden 35 zonder beboet te worden. Scooters horen met helm op de rijbaan. Dat wil ik.”
Is er ook nog iets positiefs te melden?
„We gaan dit seizoen op zoek naar de beste bestuurder van Nederland. Eentje die uitblinkt in dienstverlening en service. De winnaar wordt in de laatste aflevering bekendgemaakt. Als we iemand kunnen vinden tenminste...”