John Williams, dé hulpverlener van RTL 4, neemt een zijweg: hij presenteert nu ook De Slechtste Chauffeur Van Nederland, dat RTL 5 overneemt van BNN.
Heeft RTL 5 het programma nog aangepast?
„Ik vond het programma bij BNN al leuk; presentator Ruben Nicolai deed het geweldig en hij maakte me ook vaak aan het lachen. Toch is er het een en ander veranderd in De Slechtste Chauffeur Van Nederland, vooral op het gebied van coaching. De coaches Tom Coronel en Babara Nanninga hebben een actievere rol, wat ik erg leuk vind. Voorheen zaten zij in een studio, nu zijn ze bij de opdrachten en kunnen ze gelijk ingrijpen. En dat was ook vaak nodig. Er zijn in het programma dingen gebeurd waarvan ik niet wist dat ze überhaupt mogelijk waren.”
Waar doel je op?
„Wanneer sommige deelnemers in paniek raken, trappen ze keihard op het gas in plaats van op de rem. Coaches Tom en Babara zaten geconcentreerd te kijken naar een vrachtwagen, toen er plotseling een auto hun richting op kwam. Het is eigenlijk een wonder dat dit allemaal goed is afgelopen.”
Hoe worden deze slechte chauffeurs dan gecoacht?
„Sommige chauffeurs zijn technisch niet vaardig, kunnen geen afstand bewaren of zijn slecht in de hellingproef. Er is ook een chauffeur die niet harder dan 30 km/uur durft te rijden. Het is een hels karwei om haar dit aan te leren. Als coach Tom ziet dat ze iets niet durft te doen, rent hij dan ook direct naar haar toe. Hij ‘sleurt’ haar vervolgens die auto in en samen gaan ze aan de slag om haar rijgedrag te verbeteren. Je ziet haar steeds harder en beter rijden, geweldig om te zien.”
De kandidaten worden ook geconfronteerd met hun eigen rijgedrag. Zijn deze confrontaties heftig?
„Voor een van de confrontaties kwam een vrouw langs die betrokken was geweest bij een heel zwaar auto-ongeluk. Sindsdien kan ze alleen nog maar door middel van een spraakcomputer praten. Op zo’n moment gebeurt er echt iets met alle chauffeurs. De kandidaten gingen ineens steeds harder werken. Je moet sommige mensen echt bij de lurven pakken, pas dan gaan ze actief met hun probleem aan de slag.”
Welke chauffeurs zijn het gevaarlijkst?
„Zowel de technisch niet vaardige chauffeurs als de snelheidsduivels. Het is levensgevaarlijk als je met 40 km/uur op de snelweg rijd, maar iemand die met 180 km/uur over de weg scheurt, doet het natuurlijk ook niet goed. We hebben een chauffeur die in een duivel
verandert op het moment dat ze in de auto stapt; ze wil mensen echt van de weg duwen.”
Zijn dat soort situaties echt niet in scène gezet?
„Voordat ik met het programma begon, dacht ik ook dat sommige dingen niet echt waren. Maar dat is écht niet zo. De kandidaten zijn gewone mensen zoals jij en ik, en het ergste is dat je deze mensen in het verkeer kunt tegenkomen. Echt levensgevaarlijk. Ik dacht in het begin dat het allemaal wel zou mee vallen met het gevaar. Ik had de neiging om net na een proef, wanneer er nog een kandidaat in de wagen zat, vóór de auto te gaan staan. Geloof me, ik heb flink op mijn sodemieter gehad! De mensen die het programma al eerder maakten, zijn extreem voorzichtig in dat soort situaties.”
Hoe omschrijf je jouw eigen rijgedrag?
„Ik ben een gemiddelde automobilist en pak, net als anderen, zo nu en dan een boete. Geen extreem hoge boetes hoor, soms moet ik naar een afspraak en rij ik iets harder bij een trajectcontrole. Gelukkig heb ik nog geen hulp van de coaches nodig.”
Dit programma is luchtig vergelijken met de andere programma’s die je maakt. Welk genre past je het best?
„Ik ben erg blij dat ik De Slechtste Chauffeur mag maken; ik wil niet vastzitten in een bepaald genre. Toch is het zo dat we ook in dit programma te maken hebben problemen, al gaat het nu natuurlijk niet over mensen die hun kind geen eten meer kunnen geven. Het is heftig, maar op een andere manier. Ik ben er echt van geschrokken.”
Wat vind je het leukst aan het programma?
„Er zit een competitie-element in, wat ik erg leuk vind. Ik sport graag en weet hoe het voelt om te willen winnen. Dat voelen de kandidaten in De Slechtste Chauffeur natuurlijk ook. De deelnemers doen er alles aan om de coaches, die overigens keihard zijn, te bewijzen dat ze niet de slechtste zijn. Dat maakt het zo leuk.”
De uiteindelijke ‘winnaar’ rijdt zó slecht dat zijn rijbewijs wordt ingenomen. Degene die het meeste vooruitgang heeft geboekt, krijgt een auto. Is dat een goed idee?
„Ja, het gaat hier over de persoon die heeft laten zien dat hij of zij een goede chauffeur is geworden. De kandidaten rijden in de laatste aflevering over een parcours dat een gemiddelde weggebruiker ook erg pittig zal vinden. Als je dat goed doet, verdien je die auto!”