Adverteerders vrezen hem, Radars' Loden Leeuw voor de meest irritante reclame van het jaar. Daar dacht Jan Smit echter anders over.
Jan was een van de drie BN'ers die kans maakte op het kleinood. Uiteindelijk kregen zijn spotjes voor brillenketen Pearle 33 procent van de stemmen, al deed Ruben Nicolai het met 28 procent voor zijn Youfone commercials ook niet slecht. De rest van de stemmen ging naar Anita Witzier die een elektrische fiets aanprees, Frans Bauer voor een wasmiddelmerk en René Froger die afvalproducten aan de man bracht.
"Hele eer"
Traditiegetrouw gaat Radar presentatrice Antoinette Hertsenberg de Leeuwtjes persoonlijk uitreiken. Meestal staan de ontvangers wat besmuikt te kijken als ze het grote, gitzwarte geval in ontvangst nemen, maar Jan bleef lachen. De competitief ingestelde Volendammer noemt het een hele eer: "Ik heb al zo veel goud, platina en dubbel platina, maar deze had ik nog niet. Als je meedoet wil je wel winnen. Ik ben in 2009 uitgeroepen tot slechtst geklede bekende Nederlander, en nu dit."