In de nieuwe talentenjacht Het perfecte plaatje voeren BN’ers fotografie-opdrachten uit. Een jury van professionele fotografen beoordeelt de foto’s. Marco Borsato vertelt.
Onder leiding van Tijl Beckand gaan onder anderen Heleen van Royen, Humberto Tan en Marco Borsato de strijd met elkaar aan. Ze krijgen uiteenlopende opdrachten die door professionele fotografen worden beoordeeld.
Kun je iets over het programma vertellen?
“Elke aflevering doen we twee fotoshoots en wordt er aan het einde iemand naar huis gestuurd. Het is spannend omdat je uit je comfortzone wordt gehaald. Er zit soms een tijdslimiet aan, een andere keer moet je het met een specifieke camera doen. We krijgen allemaal dezelfde apparatuur dus iedereen krijgt gelijke kansen.”
Welke opdrachten moesten jullie in deze aflevering uitvoeren?
“Die waren heel uiteenlopend. Van onderwater fotograferen tot rijdend vanuit de achterbak van een auto een racewagen fotograferen. We worden op alle disciplines gejureerd.”
Welke discipline vond je het leukst?
“Onderwaterfotografie! Dat combineert twee hobby’s van mij: duiken en fotograferen. Voor veel mensen was dat heel lastig, maar ik voelde me daar als een vis in het water.”
Waarom doe je eigenlijk mee aan het programma?
“Alle deelnemers hebben een gemeenschappelijke passie, namelijk fotograferen. Ik fotografeer graag mensen. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen levenslessen, daar kun je zo veel uit halen. Ik leg dat graag vast.”
Is ieder mens te portretteren?
“Welke foto je ook van Kim Feenstra schiet, ’s ochtends of ’s avonds, het is altijd goed. Bij andere mensen is dat lastiger, en dan is het juist de uitdaging om datgene wat iemand uniek maakt, te vangen in een foto.”
Hoe zorg je ervoor dat iemand goed op een foto komt te staan?
“Fotografie bestaat uit zo veel dingen: de omgeving, de plek, de hoek, het licht. Maar het hangt ook van de instellingen af. Daar kun je veel mee opleuken. Of verpesten. Als je ziet wat je tegenwoordig allemaal kunt om foto’s te bewerken… Dat was vroeger alleen weggelegd voor topfotografen. Nu is het vrij simpel om goede foto’s te maken. Het is interessant om van vakmensen te horen hoe je met relatief eenvoudige middelen beter kunt worden.”
Wat heb je geleerd?
“Ik was eigenlijk gewend om in een eenvoudige range te fotograferen, maar heb geleerd dat het soms handiger is om hogere sluitertijden te gebruiken. Dat je nog scherpere contrasten kunt krijgen door middel van een hogere sluitertijd of door de belichting te manipuleren. Een openbaring!”
Het perfecte plaatje, vanaf maandag 31 oktober 21.30 ● RTL 4