Matthijs van Nieuwkerk heeft verbaasd gereageerd over de ophef rond de bedragen die tafelheren en dames krijgen in DWDD. Volgens de presentator is dat juist doodnormaal.
Eerder deze week onthulde het AD dat aanschuiven bij DWDD best lucratief kan zijn. Zo verdient de gemiddelde tafelheer 750 euro en krijgt Marc-Marie Huijbregts zelfs 2000 euro voor zijn bijdrage op vrijdag.
Van Nieuwkerk vindt het niet gek
Matthijs van Nieuwkerk snapt niet goed waarom er met ongeloof en verbazing werd gereageerd op die bedragen. In een interview met Radio 538 legde hij uit waarom: "Als je mensen vraagt om te komen vanwege hun expertise, dus niet vanwege andere belangen als een nieuw boek of een nieuwe film, dan vind ik het niet zo gek dat je die mensen daarvoor honoreert. Het is gewoon werk. Ze moeten zich voorbereiden, het bijhouden, ze moeten komen. Ik vind het niet zo gek. Helemaal niet zelfs. Het is gewoon werk.”
"De betere van Nederland"
In hetzelfde gesprek weerlegde Matthijs de kritiek dat DWDD wel erg vaak dezelfde gasten uitnodigt: "Wij hebben de betere van Nederland bij ons aan tafel als het gaat om denkkracht, verbaal vermogen en bravoure. Je kan wel denken: we laten nu eens iemand anders over voetbal of misdaad of literatuur praten, maar zulke goede zijn er niet zo heel erg veel.”
Tafelheerselectie
Om die reden wordt er ook geregeld met een kritisch oog gekeken naar alle tafelheren en dames die het programma rijk is. Als een persoon niet bevalt, is het snel gedaan, geeft Van Nieuwkerk toe: "Het gebeurt wel eens dat ik persoonlijk niets met ze heb en sommigen zie ik erbuiten nooit. Sommigen zijn goed en sommigen vallen tegen. Soms gaan we al snel uit elkaar omdat we denken: dit is het niet, dit werkt niet, dit lukt niet, het is ingewikkelder dan we dachten. Dat is vaak genoeg gebeurd. Nee, ik noem niemand. We proberen vaak genoeg nieuwe tafelheren en -dames uit.”
Marc-Marie Huijbregts hoeft zich daar geen zorgen om te maken. Hij gaat iedere vrijdag na de uitzending met Matthijs uit eten en ook presenteert hij vanavond de DWDD jubileumspecial Tot Zover!