'Mijn handelsmerk geworden'

Roos van Kopen Zonder Kijken reageert op commotie over haar stem

17 mei 2023 14:38 | sterren | Door Tessa Kok

© Tom Cornelissen

Styliste Roos Reedijk is inmiddels niet meer weg te denken uit het programma Kopen Zonder Kijken. Waar veel mensen nog regelmatig wat over te zeggen hebben, is haar stem. De Kopen Zonder Kijken-styliste maakt zich daar inmiddels niet druk meer over en ziet het juist als kracht. Dat vertelt ze in een interview met Veronica Superguide.

Populariteit

Wanneer Roos vier jaar geleden haar opwachting maakte in het eerste seizoen van het woonprogramma Kopen Zonder kijken, had ze niet gedacht dat het zoveel bekendheid zou opleveren. Tegen Veronica Superguide zegt ze daarover het volgende: ''De eerste twee seizoenen was ik vooral achter de schermen aan het werk.'' Toen de coronaperiode aanbrak en er weer een nieuwe reeks begon, hoorde ze hoe goed het programma werd bekeken.

“Toen kwam corona en ging ik behalve het interieur ook de badkamer, vloer en keuken doen. Ik woon in een klein dorpje en zat heerlijk in mijn tuintje toen de nieuwe reeks begon. Een dag later hoorde ik ineens dat we 1,7 miljoen kijkers hadden. Je wéét wel dat het veel is, maar je hebt geen idee wat dat precies inhoudt. Totdat iedereen ging mailen, commentaar geven en bellen wat ik er nou van vond dat iedereen iets van mij vond'', laat ze daarover uit.

Kritiek op haar stem

Roos vertelt in het interview dat ze nooit de ambitie heeft gehad om op televisie te komen en dat ze gewoon haar vak doet. Hoewel het merendeel van de reacties die ze krijgt positief is, komt het ook regelmatig voor dat er iets gezegd wordt over haar kledingstijl of stem. Op de vraag wat voor impact dat op haar heeft, antwoord ze als volgt: ''Dan denk ik: ik ben wie ik ben en heb daar nooit problemen mee gehad, dus hoezo zou ik me daar iets van aantrekken?”

Ze vervolgt: ''Voordat ik stylist werd, heb ik heel lang saleswerk gedaan in de modewereld. Dan zeiden mensen weleens: ‘Roos, ik hoorde aan je stem al dat jij het was. Ik heb nog nooit eerder in de publiciteit gestaan en toen ik mezelf voor het eerst terug hoorde op tv, was dat ook wel even een momentje: Oh ja, ik praat inderdaad nogal snel, hard en enthousiast.''

Volgens Roos werden de reacties over haar stem op een gegeven moment wel heel extreem. ''Maar op Twitter werd zó veel lelijks over mijn stem gezegd dat andere mensen het zelfs voor me gingen opnemen: ‘Stop met dat meisje belagen, want je mag iemand niet pesten met z’n handicap.’ Toen dacht ik: een hándicap, dat is het helemaal niet! Mijn stem is mijn handelsmerk geworden. Het is juist leuk dat ik daardoor herkenbaar ben'', aldus Reedijk. 

Meer over