Drie maanden voordat het derde seizoen Klassiekers met Kleinsma van start gaat, waren de redacteuren van dienst aanwezig bij de eerste opname. Daar gaat een grondige voorbereiding aan vooraf.
De glazen water zijn gevuld, de zwarte lampjes op de tafeltjes geven een sfeervol licht. Als iedereen een plek heeft gevonden in Studio 11 in Almere dimt het licht. Hier vindt de eerste opname van het derde seizoen van Klassiekers met Kleinsma plaats, drie maanden voor de uitzending. Later die week zijn de overige vijf afleveringen aan de beurt.
Tientallen mensen hebben wel zin in een avondje uit: vriendinnengroepen, jonge stellen en oudere koppels. Ook de muzikanten zitten al op hun plaats, het is wachten op Simone Kleinsma. Maar de opnameleider wil eerst applausjes oefenen met het publiek. Een bescheiden handklapje, een lekker en een heel enthousiast applaus, in verschillende variaties – dan kan het altijd in de montage gebruikt worden.
En dan komt Kleinsma op. Ze heet het publiek met een stralende glimlach welkom, neemt een paar promo’s op en ontvangt haar gast Loes Luca met open armen. Zij aan zij zingen ze ‘De rosse buurt’ van Jasperina de Jong, een verzoeknummer van Luca. Kleinsma is niet helemaal tevreden met haar eigen uitvoering en vraagt of het nummer over mag. Natuurlijk. De opnameleider vraagt het publiek om mee te deinen. Dat hoeft hij geen twee keer te zeggen.
Lees ook: Dit zijn de gasten in het derde seizoen van Klassiekers met Kleinsma
Klassiekers met Kleinsma
“Het moet gewoon goed op de band staan. Het programma is niet alleen voor mij leuk, maar dat moet het ook zijn voor de kijkers”, vertelt Kleinsma die de opnames best spannend vindt. Een paar maanden van tevoren bereidt de redactie de nieuwe reeks tot in de puntjes voor, te beginnen met een brainstorm over de gasten waarbij ook Kleinsma meedenkt.
“Loes Luca’s naam plopte meteen naar boven. Ik heb haar hoog in het vaandel staan. Ze is niet alleen een heel goede actrice en comédienne, maar ook ontzettend leuk en lief mens. En een lekkere babbelaar. Als je haar uitnodigt, weet je zeker dat het een goede aflevering wordt.”
Voor het programma stuurt elke gast een lijstje in. Welke kleinkunstliedjes hebben hen geïnspireerd en waarom? Welke roepen bijzondere herinneringen op? De redactie zoekt vervolgens archiefbeelden bij de nummers, houdt voorgesprekken met de gasten en maakt een draaiboek voor de presentatrice met bruikbare informatie over haar tafelgenoten.
Kleinsma bespreekt met bandleider Bernd van den Bos welke nummers ze in een moderner jasje steken en voor welke ze een gastmuzikant vragen. Een week voor de opnames is het repeteren geblazen; Kleinsma, de muzikanten en de gasten nemen alle liedjes van het seizoen binnen één dag door.
“Dat is een heerlijke dag! Het is zo’n fijn bandje en de nummers zijn zo gevarieerd. Ik ben een gezegend mens dat ik dit mag doen.”
Loes Luca
Luca kiest onder meer voor haar lijflied ‘Zeur niet’ van Conny Stuart en het repertoire van Lou Bandy – geen fijne man, vertelt ze, maar wel een fenomenale artiest. Met haar welbekende enthousiasme en inmiddels ontdaan van haar hakken praat ze ook over haar moeder met wie ze een zangduo vormde en waarom haar oma een van de vrouwen uit Adèle Bloemendaals ‘De meisjes van de suikerwerkfabriek’ een dreun verkocht.
Wanneer ‘Kan ik iets voor je doen?’ van De Dijk ter sprake komt, ontstaat er een ontroerend gesprek tussen twee vakvrouwen die allebei hun man verloren zijn, maar naast hun verdriet nog volop genieten van het leven. Huub van der Lubbe schreef het lied speciaal voor Luca nadat haar echtgenoot en zijn broer overleed, iets wat haar gastvrouw niet wist. “Het werkt ook voor mij troostrijk, al luister ik er nu anders naar. Ik betrek het meer op Loes.”
De musicalster geeft tot slot al haar gesprekspartners een – zoals ze het noemt – zelfgekozen ‘muzikaal cadeautje’. Geïnspireerd door Luca’s liefde voor haar moeder zingt ze ‘Wonderlijk’, een ingetogen nummer over Kleinsma’s eigen moeder. Ook deze uitvoering moet een keer over; ze staat niet in het licht. Het deert niet: haar tafelgenoot en het publiek luisteren opnieuw met ingehouden adem. Na de laatste noot klinkt er een daverend slotapplaus in Studio 11.
Simone Kleinsma
Kleinsma weet al wie ze in een eventueel volgend seizoen tegenover zich wil: haar eigen inspiratiebron Herman van Veen. “Ik was vroeger al gek van hem, heb zelfs met een nummer van hem auditie gedaan voor de Kleinkunstacademie. Herman is gelukkig nog erg actief, we blijven hem vragen!”
Klassiekers met Kleinsma is vanaf vrijdag 26 mei om 21:30 uur te zijn bij Omroep MAX op NPO1.