De actrice en presentatrice doet mee aan Maestro en brengt het er helemaal niet slecht van af. Televizier.nl interviewde Tanja Jess.
Wat heb jij met klassieke muziek?
“Aan de ene kant heeft klassieke muziek een stoffig imago, omdat alle componisten al een lange tijd terug zijn overleden. Maar het is hele mooie, complexe en gelaagde muziek. Mijn moeder hield heel erg van klassiek, dus ik heb het van huis uit meegekregen. Helaas luister ik er de laatste tijd niet zo veel meer naar. Dat zou wel moeten, want als je geen verstand hebt van klassieke muziek is dat eigenlijk een gemis in je culture ontwikkeling.”
Besloot je daarom om mee te doen aan Maesto?
“Ik vond dit een uitgelezen kans om meer naar klassieke muziek te luisteren. Verder leek het me een leuk idee om op een speelse manier de klassieke stukken toegankelijk te maken. Een nobel streven dacht ik zo.”
Maar je neemt het wel serieus toch?
“Nu wel, maar in het begin niet. In de eerste aflevering werden we gewoon voor de leeuwen gegooid. We moesten dirigeren terwijl we dat nog nooit van ons leven gedaan hadden. Ik had geen idee hoe het moest, het was echt een rariteitenkabinet! Dat was ook te zien aan de leden van het orkest, zij konden hun lach bijna niet inhouden.”
Nu zit je bij de laatste vijf, wat is je geheim?
“Ik ben een enorm talent! Haha, nee hoor. Je komt het verste door je te laten leiden door je gevoel. Uiteindelijk is het mijn streven om op een punt te komen waar ik mijn eigen invulling aan een stuk kan geven. Daar focus ik me nu op: dat ik mijn interpretatie kan overdragen aan het orkest, waarna zij dat in de muziek verwerken. Eigenlijk is dat ook wat een dirigent doet, anders kan je net zo goed een metronoom op de bok neerzetten. Ik vrees dat het misschien een te hoog gegrepen ambitie is, maar ik ga het toch proberen!”