Johan Derksen is 2012 begonnen met een prijs, en wat voor een: de voetbalanalist werd door consumentenprogramma Radar uitgeroepen tot meest irritante Nederlander in een reclame.
Johan Derksen, een van de winnaars van de Gouden Televizier-Ring 2011 (voor Voetbal International), maakte opzichtig reclame voor energiemaatschappij NL Energie.
Met zijn spotje sleepte Derksen een reusachtige 49 procent van het totale aantal stemmen in de wacht en liet concurrenten als Arie Boomsma (Douwe Egberts) en Kim Holland (Simpel) met respectievelijk 20 en 15 procent ver achter zicht.
Zelfspot
Johan was zelf aanwezig in de liveuitzending van Radar en nam de titel in ontvangst uit handen van presentatrice Antoinette Hertsenberg. "Ik heb hem echt verdiend" was de eerste reactie van Derksen. "Het is ook een teken dat je geen zelfspot hebt als je de prijs niet zelf in ontvangst wilt nemen.".
Loden leeuw
De Loden leeuw 2011, voor het meest irritante reclamespotje van 2011, werd gewonnen door internetwinkel Zalando, waarin een bezorger pakketjes van de winkel aflevert op een nudistencamping.