Voor velen was de winst van Voetbal International misschien een grote verrassing, voor de redactie van Televizier was dat minder het geval.
Niet de gedoodverfde favoriet The voice of Holland of oudgediende Wie is de Mol? heeft de Gouden Televizier-Ring 2011 gewonnen, maar het kleinere Voetbal International.
Tot verbazing van velen harkte het voetbalpraatprogramma 37% van de stemmen bijeen, en liet daarmee de concurrentie achter zich.
Het was een spannende strijd, maar Wie is de Mol? en kijkcijferkanon The Voice of Holland bleken aan het einde van de avond niet sterk genoeg.
Voor velen was de winst van Voetbal International misschien een grote verrassing, voor de redactie van Televizier was dat minder het geval. "Ook in de eerste internetronde van de verkiezing deed het voetbalprogramma het extreem goed", aldus Jeroen de Goeij, chef redactie van tv-gids Televizier.
"We zagen dat Voetbal International al vanaf het begin een toppositie innam. Uiteindelijk scoorde het praatprogramma in deze ronde ook het beste van de drie genomineerden."
"Dat Johan Derksen, Wilfred Genee en natuurlijk ook René van der Gijp er met de hoofdprijs van de Nederlandse televisie vandoor gaan, is een prestatie van formaat."
"Er bestaan natuurlijk andere mooie tv-prijzen in Nederland, maar de Gouden Televizier-Ring is de prijs van de kijker", benadrukt De Goeij.
"Dat wil zeggen dat het tv-publiek stemt en het laatste woord heeft. Voetbal International weet duidelijk de eigen kijkers in het hart te raken. Het zijn fans, die er veel voor over hebben om hun helden naar de overwinning te stemmen. Voetbal International is dus een fantastische winnaar."
Omdat het Nederlandse publiek in deze verkiezing stemt op zijn favoriete tv-programma, kan dat voor verrassende winnaars zorgen. In het verleden zijn er dan ook vaker onverwachte uitslagen geweest.
Er zijn Ring-winnaars die op basis van de kijkcijfers nooit zo hoog in de Gouden Televizier-Ring verkiezing zouden eindigen, maar die door het publiek zo op handen werden gedragen dat ze toch hebben gewonnen. Denk bijvoorbeeld aan de realitysoap Gewoon Jan Smit (2005) of het humoristische De Lama’s (2006).
Alle goed bekeken programma’s, maar relatief bescheiden tegenover grote kijkcijferkanonnen. Toch waren ze zeer succesvol in de verkiezingen, omdat ze mateloos populair waren bij hun kijkers en bovendien sterk genoeg om veel stemmers te mobiliseren.
Bovendien vindt De Goeij: "Als alleen programma’s met de hoogste kijkcijfers in aanmerking zouden komen voor een Gouden Televizier-Ring, zou er geen verkiezing nodig zijn."