Brugklas verovert Europa: na Zweden en Denemarken volgt het Verenigd Koninkrijk. De BBC heeft de met een Gouden Stuiver bekroonde jeugdserie aangekocht.
In een jubelend persbericht maakt productiehuis Tuvalu Media de aankoop wereldkundig. Begin volgend jaar zijn de eerste 60 afleveringen van Brugklas te zien bij de BBC.
Fenomeen
Producent Taco Zimmerman stelt dat Brugklas bezig is aan een "opmerkelijke zegetocht": "Wat vier jaar geleden begon als een experiment van de AVROTROS en ZAPP, is aan het uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen." Een woordvoerder valt bij: "In Denemarken breekt de serie nu ook alle records, waarna Zweden in rap tempo volgde. Nog dit jaar sluiten Polen en België hierbij aan. En nu dus het Verenigd Koninkrijk. Spanje, Canada en Frankrijk staan op het punt getekend te worden".
Totaalconcept
De kracht van Brugklas ligt volgens Zimmerman in het feit dat 't meer is dan een televisieserie, waardoor het meer binding heeft met de doelgroep: "Het is namelijk een totaalconcept waarbij Instagram, YouTube en Snapchat elkaar versterken en wat de jonge kijker aan het scherm gekluisterd houdt.”