Vanaf 6 januari is het voor kijkers mogelijk om digitaal mee te genieten van de SpangaS-schoolavonturen. Er is namelijk een webcam opgehangen in de Hangout, de chillruimte van de SpangaS-leerlingen.
De fictieve scholieren weten trouwens zelf niet dat ze bekeken worden. Een van de leerlingen heeft zonder dat iemand het weet een webcam opgehangen waarvan de beelden te bekijken zijn op de website van SpangaS de Hangout.
Thema roddelen
Maar de stiekeme actie heeft een belangrijk doel. Op de website speelt zich namelijk een verhaallijn over roddelen af. Hoofdschrijfster Anya Koek heeft de het verhaal rondom het thema bedacht. Via de site raken de kijkers betrokken bij de extra avonturen van de scholieren.
Betrokkenheid
Roddelen komt vaak voor op de middelbare school. De bedoeling van de SpangaS Hangout is dat jongeren betrokken raken bij het thema. Zo kunnen bezoekers hun ervaringen over roddelen met elkaar delen op de website. De KRO-NCRV hoopt jonge mensen meer bewust te maken van de schadelijke gevolgen die roddelen kan hebben.
Privacy
Daarnaast wil SpangaS de kijkers duidelijk maken dat er voorzichtig moet worden omgegaan met het delen van persoonlijke informatie op internet. Wat laat je van jezelf zien op het wereldwijde web? Het speciale thema wordt dan ook afgesloten met een project over privacy.
Innovatief
“Met dit project maken we de al succesvolle portfolio van SpangaS voor de fans nog completer. Het hierbij gekozen thema roddelen past bij een traditie die we met SpangaS al sinds het begin hebben ingezet: moeilijke thema’s voor kinderen bespreekbaar maken op een innovatieve manier” vertelt Wilko van Iperen, hoofd digitaal en innovatie KRO-NCRV over het project.
SpangaS
De jeugdserie SpangaS is sinds 2007 te zien bij de NCRV. Hoofdpersonages in de serie zijn een groep middelbare scholieren die te maken krijgt met thema’s als liefde, ruzie en verliefdheid. Kortom: onderwerpen waar iedere puber vroeg of laat tegenaan loopt.
Apps
Vanaf de start in 2007 heeft SpangaS zich onderscheiden op het gebied van digitale innovatie. De serie heeft sinds 2007 diverse prijzen gewonnen op het gebied van crossmedia, waaronder de Beeld en Geluid Award in de categorie Multimedia en de Nieuwe Media Award van Cinekid. Daarnaast ontwikkelde SpangaS in 2013 een gratis te downloaden testjes-app. Inmiddels is app ruim 60.000 keer gedownload.